Verkoop Pebble Time schoot omhoog na Apple Watch-event
Rutger Otto

De nieuwe smartwatch van Pebble bleek al meteen een succes toen hij op Kickstarter arriveerde, maar na het Apple Watch-event waren nog meer mensen overtuigd van de Pebble Time.

Stijgende Pebble Time-verkoop

Het Spring Forward-event van Apple vond een week geleden plaats en grappig genoeg bleek dat evenement goede reclame voor de Pebble Time. Volgens TechCrunch kreeg Pebble zo’n 6.000 dollar per uur binnen aan crowdfunding op zondag en steeg dat een dag later (de dag van de Apple Watch presentatie) naar tienduizend dollar per uur. Op dinsdag kwam er op het drukste moment 16.000 dollar in een uur binnen.

Dat had Pebble overigens al aan zien komen. Investeerder Paul Graham meldt op Twitter wat Pebble ceo Eric Migicovsky antwoordde toen Graham hem vroeg wat er zou gebeuren nadat de Apple Watch aangekondigd werd. “Twee keer zoveel mensen willen een Pebble”, luidde het antwoord.

pebble time steel

Links de Pebble Time, rechts de Apple Watch

Mensen willen smartwatches

De Apple Watch heeft smartwatches op de kaart gezet. De introductie kwam wereldwijd op de journaals. Veel mensen die nooit van een smartwatch gehoord hadden, zijn de apparaten wellicht gaan zoeken en kwamen bij de Pebble uit. Het wil niet per se zeggen dat Apple-fans massaal zijn overgestapt op de Pebble Time omdat de Apple Watch hen tegenviel. Het kan zijn dat andere mensen zonder iPhone nu een smartwatch willen en bij de Pebble Time uitkomen (die overigens ook met iOS werkt). Anderzijds is het mogelijk dat iPhone-bezitters de presentatie afwachtten om een beslissing te nemen.


Daarnaast is de nieuwe Pebble gewoon een stuk goedkoper. Early birds betaalden 159 dollar voor de plastic Pebble Time. De duurste, stalen Pebble Time is met een uiteindelijke adviesprijs van 299 dollar nog steeds 50 dollar goedkoper dan Apples stalen instapmodel, de Apple Watch Sport.

pebble time steel

Nieuw Kickstartersucces

Toen de Pebble Time – met slimme timing twee weken voor het Spring Forward-event – op Kickstarter verscheen, was het meteen een succes. Het streefbedrag van 500 duizend dollar was binnen 20 minuten opgehaald en na een uur stond de teller al op ruim een miljoen. Inmiddels is er met nog krap twee weken te gaan 18,6 miljoen dollar opgehaald, dankzij bijna 73 duizend mensen.

De Pebble Time heeft een aantal voordelen ten opzichte van de Apple Watch, bijvoorbeeld dat de batterij een week op een volle lading mee moet gaan. Wat de voordelen van de Apple Watch zijn, lees je in ons opinie-artikel: hoe Pebble ons enthousiast maakt voor de Apple Watch.

Lees meer over de Apple Watch

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.