Ontwikkelaar trekt populaire iOS-adblocker Peace terug: ‘Voelt niet goed’
Rutger Otto

Peace was na een paar dagen één van de meest gedownloade adblocker-apps op iOS, maar nu is hij niet meer te downloaden. De ontwikkelaar haalde hem uit de App Store.

Peace-adblocker uit App Store gehaald

De maker van Peace: Marco Arment

De maker van Peace: Marco Arment

Wij testten Peace in een lijstje van zes beschikbare betaalde en gratis adblockers voor iOS 9. We noemden het ‘de krachtigste adblocker waarmee je vrijwel alles kunt blokkeren’. Maar hoewel hij het beste deed wat hij beloofde, is hij nu niet meer te downloaden. Bekende ontwikkelaar Marco Arment (die verder onder meer podcast-app Overcast maakte en aan de wieg stond van Tumblr en Instapaper) haalde zijn nieuwe app offline.

Peace was een succes. De betaalde app (2,99 euro) stond anderhalve dag op de nummer 1-positie in de Amerikaanse App Store, maar toen vond Arment het welletjes. Op zijn website staat een blogpost waarin hij uitleg geeft over zijn beslissing om Peace offline te halen. De kop van zijn bericht zegt overigens al genoeg: ‘Het voelt gewoon niet goed’.

Geld terug

“Sorry fans en klanten die de app omwille van mijn naam hebben gekocht en verwachtten dat ik hem langer zou ondersteunen”, schrijft Arment. “Als je hem hebt gedownload zal Peace nog lang werken, maar er komen geen updates.” Arment zegt blij te moeten zijn met het succes van Peace, maar dat is hij niet. “Ik vind nog steeds dat adblockers belangrijk zijn, en Ghostery is de beste, maar het voelt niet goed om er zelf een te maken.”

Mensen die Peace hebben gekocht, kunnen hun geld terugvragen. In dit tip-artikel lees je hoe dat moet.

Update: Arment maakte gisteren op zijn blog bekend dat Apple iedereen die de app Peace heeft gekocht zijn geld terug zal geven. Tot nu toe kon dat alleen door zelf een refund aan te vragen bij Apple via iTunes. 13.000 mensen hebben dat al gedaan. Hoe lang het gaat duren voordat iedereen zijn geld terug heeft is onbekend.

Adblockers op iOS

De laatste tijd is er behoorlijk wat reuring rond de ondersteuning voor adblockers van Apple voor iOS. Gebruikers kunnen sinds de komst van iOS 9 apps downloaden en installeren die vervolgens reclame en meer op mobiel internet kunnen blokkeren. Het voordeel voor gebruikers is dat browsen sneller en minder hinderlijk wordt. Het nadeel voor uitgevers is echter dat ze hun inkomsten uit advertenties zien krimpen. Dat kan leiden uiteindelijk tot minder content op de websites.

Lees meer over iOS 9

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.