Opvallend: iPhone 5C in brand in broekzak van eigenares
Roel van Hout

Eens in de zoveel tijd vat er ergens een iPhone vlam, en ook gisteren was het weer raak: er vloog een iPhone 5C in brand nadat de eigenares erop was gaan zitten.

De bewuste iPhone 5C, een groen exemplaar, was pas twee maanden in bezit van een 14-jarig Amerikaans meisje toen het mis ging: ze ging zitten met de telefoon in haar achterzak, waarna de iPhone 5C in brand vloog. Het gevolg: tweedegraads brandwonden op haar rug en heup. Volgens aanwezigen was er een luide knal te horen, waarna zowel de telefoon als de broek van het meisje in brand vlogen.

De reden dat een iPhone 5C in brand kan vliegen

iPhone 5C

De bewuste iPhone 5C ná het incident

We horen wel vaker dat er ongelukken gebeuren met iPhones – niet enkel het 5C-model – maar meestal wordt het probleem dan veroorzaakt door een neppe oplader, of komt het omdat de iPhone bijvoorbeeld lang in de zon heeft gelegen en dientengevolge oververhit is geraakt. Meestal gebeurt dat echter bij iPhones die al lang en intensief gebruikt zijn geweest, en niet bij een exemplaar dat pas twee maanden oud is.

De lithium-ion batterij in de iPhone veroorzaakt echter een chemische reactie wanneer deze leegloopt, waardoor de batterij warm wordt. Daardoor is het mogelijk dat de iPhone 5C in de achterzak dermate heet is geworden dat deze uiteindelijk in brand vloog.

Moet je je daarom zorgen maken als trotse of aanstaand bezitter van een iPhone 5C? Nee, maar let er dus wel op dat je het toestel zo mogelijk op een goed geventileerde plek bewaart en dus nooit in je achterzak – het is überhaupt niet goed als je op je iPhone gaat zitten.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.