Opinie: Spotify betreedt de podcastmarkt, en dat is waarschijnlijk slecht nieuws
Michel van 't Klaphek

Spotify betreedt de wereld van podcasts en heeft twee grote bedrijven opgekocht. Of dit goed nieuws is valt nog maar te bezien. Om deze drie redenen heb ik mijn twijfels.

Spotify podcasts: een positieve ontwikkeling?

Je kent Spotify als streamingdienst, maar de ambities van het bedrijf reiken verder dan dat. Binnen een paar jaar wil men namelijk niet alleen de beste muziekdienst zijn, maar de beste aanbieder van entertainment in het algemeen.

De eerste stap buiten de muziekindustrie heeft het van oorsprong Zweedse bedrijf afgelopen week gemaakt. Spotify nam Gimlet Media, de maker van populaire podcasts als Startup en Reply All, en Anchor, een programma om zelf shows mee te maken, over. De groene app gaat de bedrijven gebruiken om jou betere podcasts voor te schotelen en de drempel verlagen om je eigen show te beginnen.

Spotify podcasts opinie

Voorlopig verandert er niks aan je favoriete shows, maar de gevolgen op de langere termijn zijn naar mijn mening wat onduidelijker. Dit is waarom de overname misschien niet in het beste belang van podcasts is.

1. Exclusieve shows

Ten eerste lijkt het erop dat Spotify de thuishaven gaat worden van een aantal exclusieve podcasts. Het eerste voorbeeld hiervan is al werkelijkheid. Het tweede seizoen van Gimlet’s Crimetown is enkel en alleen bij de streamingdienst te beluisteren. Dit gaat naar mijn idee tegen een groot voordeel van podcasts in: je zit niet aan één bepaalde app of partij vast.

De reacties binnen de gemeenschap van fervente podcastluisteraars zijn dan ook gemengd. De één is van mening dat de overname symbool staat voor het moment dat de gesproken gesprekken, talkshows en verhalen eindelijk serieus worden genomen door de bredere media. Anderen zitten in mijn kamp, en denken dat het vooral een commerciële aangelegenheid wordt.

Zelf voorzie ik een toekomst waarbij enkele grote spelers de markt verdelen, net zoals momenteel het geval is bij videostreamingsdiensten. Wanneer je de Handmaid’s Tale wil kijken heb je Videoland nodig, Stranger Things vind je alleen op Netflix en liefhebbers van The Grand Tour hebben Amazon Prime Video nodig. Het grote risico van de overname is dat grote podcasts exclusief op Spotify te beluisteren worden.

Lees ook: Deze 7 tips voor Spotify klinken als muziek in je oren

2. Reclames

Podcastluisteraars zijn een droom voor adverteerders. Spotify-directeur Daniel Ek gaf in het persbericht van de overname aan dat deze groep loyaal, geduldig en meer naar muziek luistert. Bovendien nemen ze vaak niet de moeite om reclames door te spoelen, wat adverteerders als muziek in de oren klinkt.

Het gevaar hiervan is dat dit enthousiasme misbruikt wordt. Als consument wil je je favoriete shows kunnen luisteren en neem je eventuele reclames voor lief. Het is goed mogelijk dat Spotify gaat testen waar de grens ligt, en daar eventueel overheen gaat door bijvoorbeeld veel advertenties te plaatsen.

De markt voor podcasts is de afgelopen jaren explosief gegroeid. Van een industrie waarin 2016 ‘maar’ 150 miljoen euro in omging, naar een volwassen business die in 2020 goed is voor een omzet van 600 miljoen euro, zo schat marktonderzoeker IAB. Spotify ziet dus kansen en gaat absoluut op zoek naar manieren om de 230 miljoen euro die het alleen al voor Gimlet heeft neergelegd, terug te verdienen.

3. Minder concurrentie

Mensen zijn gewoontedieren. Wanneer een app of dienst ons bevalt, gaan we niet zo snel op zoek naar een andere optie. Precies vanwege deze reden betaal ik inmiddels al vier jaar voor Spotify. De app werkt fijn, zit goed in elkaar en ik heb geen reden om over te stappen.

Spotify weet dit en is daarom bezig om dé app voor entertainment te worden. Deze ambitie zien we de laatste tijd vaker bij techbedrijven. Apple zou met één abonnement voor films, games en muziek komen en ook Google maakt met YouTube Premium stappen richting die kant.

Het probleem hiervan is dat de markt straks verdeeld wordt tussen een paar grote spelers, en dat er geen ruimte is voor vernieuwende, kleine bedrijven. Dit druist rechtstreeks tegen de kerngedachte van podcasts in. De pioniers zaten er namelijk absoluut niet in voor het geld, maar omdat ze het leuk vonden. Het valt nog maar te bezien of kleine podcastmakers in de toekomst kunnen opboksen tegen het bereik van Spotify.

Bovendien krijgt de app zo een machtspositie, omdat makers zich in zo’n situatie bijna wel moeten aansluiten. Hetzelfde gevangenisdilemma zie je momenteel bij YouTube. Sommige makers zijn ontevreden over de verdiensten, algoritmes en willekeurige ‘strikes‘, maar kunnen inmiddels niet zonder de Google-dienst. Deze monopolie is daarom niet goed voor de creativiteit van kleine makers.

Lees het laatste nieuws over Spotify

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.