Opinie: Bots hebben de toekomst op smartphones
Rutger Otto

Het lijkt erop dat de echte killer-apps inmiddels wel bestaan. Onze iPhones zijn verzadigd, tegenwoordig is overal wel een app voor te vinden. Nu kijken we uit naar killer-bots, al klinkt dat enger dan het is.

Er zijn genoeg apps

Er zijn niet veel nieuwe apps meer die na een tijdje onmisbaar blijken op je iPhone. De meeste mensen maken dagelijks steeds hetzelfde rondje door een handvol apps, bijvoorbeeld e-mail, Twitter en Facebook. De rest van de apps staan er wel bij, maar worden nauwelijks nog of alleen voor heel specifieke taken gebruikt. Soms zijn er hypes waardoor je een app even heel fanatiek gebruikt, om hem daarna toch weg te doen.

Nieuwe sociale netwerken als Twitter en Facebook zijn stuk voor stuk gefaald, omdat iedereen al op een vaste plek zit. Een navigatie-app moet wel heel erg zijn best doen om je van Google Maps te houden en waarom zou je nog een OV-app maken als 9292 en de NS-app er al zijn?

ios beta

Bedenk iets en de kans is groot dat er al een app voor is. Een soort Tinder voor hondeneigenaren? Bestaat. Een Uber voor kleding wassen? Jep. Een Airbnb voor toiletten? Ja hoor.

We zeggen niet dat er geen goede apps meer uitkomen, maar we zijn eigenlijk best tevreden met de bestaande apps voor iOS en we missen gewoonweg niets meer. Daarbij: er zijn er simpelweg te veel en we worden selectiever. Tijd voor iets nieuws en er is al iets op komst: bots. Geen compleet nieuwe apps, maar wel een compleet andere manier van (bestaande) apps benaderen.

Welke bots zijn er?

Bots zijn er dus al langer, denk aan Siri. De virtuele assistent van iOS is eigenlijk niets meer dan een sprekende chatbot. Jij voert stemcommando’s in en Siri verwerkt ze en komt met passende informatie of met de actie die uitgevoerd moet worden.

Maar ook apps maken gebruik van bots. Enkele voorbeelden:

Slack is een communicatie-app voor bedrijven, organisaties en andere groepen mensen. Hiermee wordt online overleggen mogelijk en kun je bijvoorbeeld bestanden delen. Slack heeft de zogeheten Slackbot die je onder meer wegwijs maakt, maar je kunt ook zelf bots toevoegen. Denk aan een bot voor gifjes en bots om taken in de planning gemakkelijker te maken en te automatiseren.

slackbot

Chatdienst Telegram laat gebruikers eveneens zelf bots toevoegen. De Netflix-newsbot is bijvoorbeeld een handige tool om bij te houden welke nieuwe films en series er op de dienst zijn bijgekomen. Zelf heeft Telegram ook al bots, bijvoorbeeld om stickers, gifjes, filminformatie of YouTube-video’s te zoeken.

Lees ook: De 10 handigste Telegram-bots om taken te automatiseren

Ook Facebook stapt in de wereld van bots. Op Facebook Messenger kun je zelf simpele bots en apps toevoegen, al zijn die voornamelijk bedoeld voor geinige functies zoals gifjes maken of stickers versturen. Het bedrijf werkt echter ook aan Facebook M. Dat is een virtuele assistent zoals Siri. Het is straks dus ook mogelijk om de chatbot straks vragen te stellen, zodat de bot informatie voor je opzoekt.

facebook m

Apps worden diensten

Bots zijn er voornamelijk om je het leven gemakkelijker te maken. Heb je even iets nodig, dan kun je googelen of het aan een vriend vragen, maar straks schakel je gewoon een bot in. Zo is het nu al sneller om een geanimeerd plaatje bij een tweet te zoeken door middel van een bot, dan om er één via Google op te zoeken om die vervolgens op te slaan en toe te voegen.

Kortom; apps worden diensten. Bots vervangen apps niet, maar maken ze wel completer. App-makers zoals Facebook willen het liefst dat gebruikers zo lang mogelijk op hun platform blijven. Om dat te regelen, moeten apps aan een soort klantenservice gaan doen. Ze moeten werk uit handen nemen dat teveel stappen kost voor de gebruikers en hun vragen kunnen beantwoorden. Wel zo makkelijk.

siri ios 9

De iPhone-bots komen eraan…

De grote techbedrijven tonen interesse in de komst van bots. Tijdens de Build-conferentie eind maart zei Microsoft-ceo Satya Nadella: “Menselijke taal is de nieuwe user interface.” Door via begrijpelijke taal commando’s te geven, voeren bots uit wat je wilt. Hoe natuurlijker, des te beter.

Het is dan ook niet vreemd dat bots nu pas aan hun opmars beginnen. De technologie was er tot op heden nog niet klaar voor. Kunstmatige intelligentie en zelflerende software is nu pas klaar om te snappen wat een mens bedoelt en wat de plannen zijn. Het gaat om het interpreteren van natuurlijke taal en dat verwerken. Het kan navigeren door apparaten een stuk gemakkelijker gaan maken, zoals het ooit een grote stap was dat we icoontjes konden aanklikken op de pc in plaats van het invoeren van commandoregels in de terminal.

Er zijn vele soorten bots naast chatbots, waarmee je een conversatie aangaat. Zo zijn er bots die je helpen met eten bestellen of bots die je zaken voor je in de gaten houden en je op de hoogte stellen, bijvoorbeeld als je vliegtuig vertraging heeft.

klm messenger

…maar ze zijn er nog niet

En toch moet je op dit moment nog in gerichte commandotaal tegen bots spreken om te krijgen wat je wilt. Wat dat betreft is een ‘gesprek’ met een chatbot niet natuurlijk. En soms is een natuurlijk gesprek niet snel genoeg en zelfs onhandiger dan wanneer je zelf wat knoppen indrukt.

En hoewel ze al behoorlijk wat kunnen, zijn bots nog niet slim genoeg om alles te interpreteren zoals wij dat willen of alle acties uit te voeren die we van ze verlangen. Het is wat dat betreft nog wel even wachten op de ‘killer-bots’: die geweldige diensten die alleen of beter in bot-vorm werken.

Lees ook het laatste Apple-nieuws

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.