Opinie: Rustig maar, het is slechts een app-icoon
Rutger Otto

Het werd wel eens tijd dat het Instagram-logo werd vernieuwd, want dat was al jaren hetzelfde. Deze week was het eindelijk zover, maar het resulteerde in een stortlading aan negatieve reacties.

Nieuw Instagram-icoon

‘A new look for Instagram’, zo werd de update woensdag gepresenteerd. Op het blog van de foto-app was het nieuwe icoon te zien: “Geïnspireerd op het vorige icoon toont de nieuwe een simpelere camera, de regenboog uit het oude icoon kun je terugzien in het kleurverloop”.

Toegegeven, het nieuwe icoon is een enorme verandering ten opzichte van de oude vertrouwde Instagram-camera. Maar laten we eerlijk zijn, hij past veel beter bij hoe apps er tegenwoordig op smartphone uitzien. Het soort icoontjes zoals de bruine fotocamera van Instagram hebben we bij de introductie van iOS 7 achter ons gelaten. Alles werd toen een stuk strakker en kleurrijker. Ook daar was niet iedereen blij mee, maar kijk eens terug naar iOS 6 en het homescreen oogt enorm uit de tijd.

ios 6 ios 7

Vintage-app, vintage icoon

Toch paste het logo altijd goed bij Instagram. De dienst was immers gericht op ‘vintage’ foto’s in vierkant polaroidformaat. In de begindagen stond de app bekend om zijn filters die jouw foto’s een ouderwetse of zomerse tint gaven. Inmiddels is dat allang niet meer zo. Filters en kaders op Instagram zijn praktisch verdwenen. In plaats van een app met fotofilters is Instagram uitgegroeid tot volwassen fotodienst.

De andere apps van Instagram zagen er overigens al moderner uit. Dat zijn Boomerang (minivideo’s van burst-foto’s), Hyperlapse (timelapse-app) en Layout (fotocollage-app). Die apps zijn eveneens van een makeover voorzien. Overigens was er meer nieuw aan Instagram, want de app zelf is een stuk minder kleurrijk. Hij oogt minder kleurrijk, zodat de focus meer op plaatjes en filmpjes van gebruikers komt te liggen. Dat is het idee.

Boze mensenmassa

Al snel na de update werd het internet (en met name de sociale media) overspoeld met negatieve reacties op de vernieuwing. Niet alleen gebruikers, ook grote media maakten het logo met de grond gelijk. Adweek noemde het een aanfluiting, The Guardian omschreef het ‘alsof de camera was vermoord bij zonsondergang en het lijkt werd omlijnd met krijt’. Technologie- en Apple-journalist John Gruber was ook niet positief: “Het oogt en voelt als een compleet nieuw merk – en ik ben niet overtuigd dat dat de juiste zet was.” Hieronder zie je wat reacties van Twitteraars, zoals Brian Esselbrugge en Arjen Tienkamp.

instagram logo

Totstandkoming van een nieuw logo

In een Medium-post legt het hoofd van design bij Instagram, Ian Spalter, uit hoe het nieuwe icoon tot stand kwam. “We wilden een look creëren die de volledige uiting van de gebruikers zou vertegenwoordigen – toen, nu en in de toekomst.” Volgens Spalter was dat niet langer het geval en moest er dus een nieuwer, beter logo komen.

instagram logo gifIan Spalter liet werknemers van Instagram het logo uit hun hoofd tekenen, vertelt hij tegen Fast.co. Op die manier kreeg hij inzicht van wat de belangrijkste design-elementen waren. Vervolgens deed hij er met zijn team negen maanden over om tot een eindresultaat te komen. Er werden bijna 300 varianten gemaakt. “Het lastigste was om te bepalen hoe ver je kunt afwijken van een geliefd icoon”, zegt hij. In zijn achterhoofd hield Spalter al rekening met de ontvangst op het internet: “Misschien ga ik wel even op vakantie. In een bunker.”

Leer ermee omgaan

Gebruikers raken gehecht aan diensten en designs. Bij vernieuwing is er altijd een groep mensen die het helemaal niets vindt en dat laten weten ook. Het is altijd hetzelfde. Een vrij recent voorbeeld van vernieuwing waar het internet over viel, was Spotify. De kleur groen werd een iets andere kleur groen. Ook toen waren er mensen die dreigden de app te verwijderen. “Waarom ziet het Spotify-icoon eruit als kots van Kermit de Kikker?”, vroeg een Twitteraar zich af. Anderen riepen op tot terugverandering van het logo. Inmiddels hoor je er niemand meer over.

En zo zal het ook met Instagram gaan. Dus alsjeblieft, maak je zelf niet te druk. Het is maar een app-icoon. Je kunt nog steeds foto’s en filmpjes met je volgers delen. Je kunt nog steeds op creaties van anderen reageren en liken. Je homescreen ziet er alleen iets anders uit. Het wordt niet meer zoals vroeger. Geef het de tijd, blijf ademen, wen eraan en straks wil je niet anders meer.

Instagram (AppStore Link) Instagram
Ontwikkelaar: Instagram, Inc.
Beoordeling: 12+
Prijs: Free Download

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.