Opinie: Facebook verandert steeds meer in een kermis
Rutger Otto

Gekleurde woorden, animaties, alles om maar op te vallen. Het een is op Facebook nog schreeuweriger dan het ander. Wie zit er nog op te wachten?

Toeters en bellen

Wie recent iemand heeft gefeliciteerd via Facebook, heeft het vast al gezien. Het woord ‘gefeliciteerd’ kleurt zomaar oranje en er vliegen ballonnen en confetti door het beeld. Alsof je zelf ook een beetje jarig bent.

In de Verenigde Staten zijn er nog veel meer woorden die, als je ze gebruikt, een animatie in werking zetten en een eigen kleurtje krijgen. Dat schreef Mashable een week geleden. Het gaat daarbij om populaire worden, zoals ‘rad’, waarbij een paar duimpjes langs het bericht door het beeld vliegen. Ook termen als ‘bff’, ‘lmao’ en ‘thank you so much’ kun je daar niet gebruiken zonder dat de effecten beginnen te loeien. Waarschijnlijk blijft Nederland niet achter.

facebook

Experimenten

Facebook experimenteert al veel langer met manieren om berichten tot leven te wekken. Facebook-stickers zijn nog tot daaraan toe, maar het netwerk test ook gekleurde reacties. Daarbij zijn niet de teksten gekleurd, maar de tekstballonnetjes waarin ze zijn geschreven. Soms zie je ze al eens langskomen en omdat het nu nog een experiment is, vallen ze duidelijk op tussen de reguliere comments.

Stel je voor dat Facebook besluit om deze functie voor iedereen in te voeren. En nog erger: dat iedereen er gebruik van maakt. Dan wordt het een warboel van verschillende kleuren onder berichten. Het is in het begin misschien grappig, maar reacties worden er wel een onoverzichtelijke warboel van, waarbij iedereen elkaar probeert te overschreeuwen met opvallende kleuren. Een soort kermis waar alles om je aandacht vraagt.

Lees ook: Zo verandert het kijken naar video’s in de Facebook-app

Meer reageren en delen

De hierboven omschreven reacties zijn enkel nog op proef. Een aantal gebruikers kan er gebruik van maken. Het is maar de vraag of het ooit in de eindversie van Facebook terecht komt.

Het netwerk van Mark Zuckerberg kampte vorig jaar al met het probleem dat gebruikers minder persoonlijke berichten deelden. Een mogelijke reden is dat het nieuwsoverzicht meer en meer wordt overgenomen door geinige filmpjes en berichten van professionele pagina’s. Een andere reden is dat mensen hun persoonlijke leven misschien meer in besloten groepen op WhatsApp of Slack delen. Hoe dan ook: Facebook probeert zijn gebruikers in elk geval actief te houden.

Dat doet het bijvoorbeeld door filmpjes automatisch te starten of door animaties in je berichten te duwen. Om simpele tekstberichten meer te laten opvallen, kun je ze ook als foto plaatsen. Je plaatst de tekst dan op een gekleurde achtergrond (zoals de geteste reacties). Zo weet je in elk geval zeker dat je bericht opvalt in de feeds van anderen.

Lees ook: Zo schakel je automatisch afspelende video’s op Facebook uit

iOS 11 Facebook en Twitter integratie

Facebook-kermis

Deze ‘attracties’ op de kermis van Facebook wisselen regelmatig en het is nooit duidelijk welke experimenten zich bewijzen als blijvertjes. Bijna iedereen is een proefkonijn op Facebook. Vergelijk de navigatiebalk van de iPhone-app maar eens met anderen. De icoontjes veranderen waarschijnlijk ook bij jou regelmatig. Op dit moment zijn er ruim zestig verschillende varianten in omloop onder gebruikers.

Het is prijsschieten en kijken wat er aanslaat. Facebook reageert altijd hetzelfde op vragen naar een nieuwe test. “We bekijken altijd mogelijkheden om de Facebook-ervaring te verbeteren”, luidt zo’n statement. Daar had ook kunnen staan: “We bekijken altijd mogelijkheden om nog harder te kunnen roepen op Facebook”.

We horen graag ook jullie mening! Wordt het inderdaad steeds gekker op Facebook of overdrijven we? Laat het ons weten in de comments.

Lees het laatste nieuws over Facebook

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.