Opinie: zo willen we ‘liken’ op sociale apps
Rutger Otto

We willen berichten op sociale netwerken niet alleen maar ‘leuk’ vinden. De meeste grote apps snappen echter nog steeds niet hoe het wél moet. In dit artikel leggen we het uit. Lezen jullie mee, Facebook en Twitter?

Een like-knop is niet genoeg

Al jaren hebben sociale apps een knop waarmee je jouw genoegen over een bericht met een icoontje kunt uitspreken. Bij Hyves was dat ooit ‘Respect’, bij Facebook is dat de ‘vind ik leuk’-knop. Twitter veranderde vorig jaar zijn ‘Favoriet’-knop naar een hartje om iets als ‘leuk’ te bestempelen.

Een ‘vind ik leuk’-knop is niet meer genoeg

Toen Twitter die verandering maakte, waren gebruikers boos. Een ‘vind ik leuk’ is niet hetzelfde als een ‘favoriet’. Een favoriet kun je gebruiken om een gesprek netjes af te ronden of een post op te slaan voor later. Door iets leuk te vinden, geef je een andere boodschap af. Ook op Facebook klinkt dat commentaar door. “Waar is de ‘vind ik niet leuk’-knop”, is iets wat je waarschijnlijk wel eens gelezen hebt. Deze reactie staat vaak onder berichten met een vervelende boodschap.

De post op de officiële Facebook-pagina van David Bowie, waar zijn overlijden bekend werd gemaakt, is inmiddels ruim 400.000 keer ‘leuk’ gevonden. Dat is waarschijnlijk niet wat fans uit wilden dragen, maar bij gebrek aan een betere oplossing droegen zij zo hun respect uit.

bowie likes

Slack heeft de oplossing

Het platform Slack, dat bedoeld is voor teamcommunicatie, heeft de oplossing al lang gevonden. Slack is meer een chatdienst dan een sociaal netwerk, maar kan diensten als Facebook en Twitter wel de juiste weg wijzen. Op Slack zul je geen like-knop vinden, maar wel een alternatief: emoji-reacties.

Met deze knop is het mogelijk om op berichten van anderen te reageren met een emoji naar keuze. Dat kan een hartje zijn, maar ook een huilend poppetje of meer nutteloze emoji zoals een handtas of een stuk fruit. Een fijne toevoeging in Slack-groepen is de mogelijkheid om zelfgemaakte icoontjes te kunnen toevoegen.

De reactie die je achterlaat komt direct onder de post te staan. Anderen kunnen andere emoji selecteren om hun gevoel weer te geven of op jouw gekozen emoji klikken. Een cijfertje achter het icoontje geeft aan hoeveel mensen voor een emoji hebben gekozen en door er lang op te drukken is een lijst van namen te zien die ervoor gekozen hebben. Dit is niet alleen handig om gevoelens weer te geven, maar bijvoorbeeld ook om ideeën te peilen via meerkeuze-antwoorden.

slack emoji

Verbetering is op komst

Langzaam maar zeker beginnen sociale platformen het licht te zien. Eerder gingen er geruchten dat Facebook met een dislike-knop zou komen, maar inmiddels lijkt het erop dat het netwerk meerdere emoji gaat bieden. Sinds eind vorig jaar test Facebook een optie om op gepaste wijze op berichten te reageren.

Dat doet Facebook met zes emoji. Naast een ‘vind ik leuk’-duimpje zijn dat: een hartje, een lachend gezichtje, een wow-gezichtje, een sip gezichtje en een boos gezichtje. De mogelijkheid is inmiddels in zes landen beschikbaar, sinds een paar dagen kan het ook in Japan. Het lijkt er dus op dat de test langzaamaan wereldwijd als standaardfunctie wordt uitgerold.


Ook Twitter test momenteel eenzelfde soort reactiesysteem, hoewel dat slechts geldt voor een zeer beperkt publiek. Door in de test op de like-knop te drukken, kunnen gebruikers een menu openen waar ze verschillende emoji kunnen kiezen. Zo kun je ook op andere manieren dan met een hartje reageren. In het notificatiescherm krijgen gebruikers vervolgens een melding van wie er met welke emoji op hun post heeft gereageerd.

twitter emoji reacties

Emoji-reacties: een logische stap

Het toevoegen van zo’n reactiesysteem is een grotere verandering dan je misschien zou denken. Daarmee verander je in principe een heel platform. Bij Facebook wordt de ‘vind ik leuk’ bijvoorbeeld veel minder belangrijk, terwijl dat nog steeds kenmerkend voor de dienst is. De vraag is ook hoe een platform al die icoontjes zo presenteert, zonder dat het chaotisch in beeld komt. Een hartje op Twitter uitdelen ziet er netjes uit omdat het een versimpeld grijs icoontje is dat in lijn van de rest van de app ligt.

Gebruikers reageren nu eenmaal graag beeldend, niet alleen met emoji, maar ook met gifjes. Daarom is het een logische ontwikkeling om verandering te brengen. Niet alleen op Twitter en Facebook, maar ook op chatdiensten als WhatsApp en Telegram. Er zijn honderden emoji, laten we ze logischer gebruiken.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.