Opinie: Apple moet het recht op opscheppen over privacy weer verdienen

Erwin Vogelaar
5 augustus 2019, 17:11
3 min leestijd
Opinie: Apple moet het recht op opscheppen over privacy weer verdienen

Apple verkoopt privacy. Het is één van de belangrijkste redenen om voor een iPhone en Mac te kiezen. Toch gaat er nog teveel mis.

Apple verkoopt privacy, maar er gaat teveel mis

Is privacy belangrijk voor je? Dan moet je bij Apple zijn. Dat is de boodschap die het bedrijf in zijn afgelopen presentaties deelde: “Privacy. That’s iPhone.” Het bedrijf wordt zowel geroemd als bekritiseerd om deze boodschap.

Zo stelde Google-ceo Sundar Pichai dat privacy geen luxegoed is, terwijl Apple het wel op deze manier verkoopt. Volgens Pichai moet privacy beschikbaar zijn voor iedereen in de wereld.

Toch is het een slimme tactiek van Apple. Consumenten zijn steeds meer bewust over hoe belangrijk onze privacy eigenlijk is, en hoe makkelijk we deze privacy met technologie op het spel zetten. Als je dan weet dat je bij Apple goed zit, kan dat voor twijfelaars een reden zijn om wat extra geld uit te geven voor een Apple-apparaat.

Apple werkt aan privacy

Apple zet daadwerkelijk goede stappen voor verbeterde privacy. Daarvoor vergelijkt het bedrijf zichzelf uiteraard vaak met Google. Google verzamelt data om geld te verdienen, terwijl Apple jouw data grotendeels met rust laat en het dus moet hebben van de verkoop van producten en diensten.

Daarom kan Apple roepen dat bijvoorbeeld je reisgeschiedenis in Apple Maps niet wordt bijgehouden, terwijl dat in Google Maps wel kan gebeuren. Of dat Safari steeds meer privacyfuncties heeft die Chrome niet heeft, iMessage standaard berichtjes versleutelt enzovoort.

Dat is goed nieuws voor gebruikers, maar toch gaat er nog teveel mis. Juli was wat dat betreft een dramatische maand voor Apple en privacy.

apple verkoopt privacy

Dit ging er allemaal mis

Begin juli werd de Walkie Talkie-functie van de Apple Watch offline gehaald, omdat mensen stiekem konden meeluisteren. Er waren wel specifieke condities nodig om van dit lek misbruik te maken, maar het zou niet mogelijk moeten zijn.

Daarnaast bleek dat de camera op je Mac ook niet zo veilig is. Video-app Zoom zorgde ervoor dat mensen ongevraagd via jouw webcam konden meekijken. Zelfs nadat je de app verwijderde. Apple heeft een update uitgerold om dit probleem te verhelpen.

Aan het eind van de maand bleek daarnaast dat Apple-medewerkers meeluisteren met opnames van Siri. Daar kunnen hele intieme en privacygevoelige fragmenten tussen zitten.

apple verkoopt privacy

Het moet beter

Voor een bedrijf dat privacy verkoopt, zijn drie relatief grote privacylekken binnen een maand geen goede reclame. En dan hebben we het nog niet eens over hoe lang die lekken al bestonden en misbruikt konden worden.

Apple reageert wel snel op nieuw ontdekte problemen, door bijvoorbeeld functies direct offline te halen en automatische updates uit te sturen. Behalve in het geval van Siri. Het meeluisteren werd bewust achtergehouden voor gebruikers en pas stopgezet toen men er achter kwam.

Waar het vooral knelt, is dat Apple doet alsof het bedrijf zoveel beter is dan anderen op het gebied van privacy, maar er in de praktijk nog veel te verbeteren is. Als Apple wil blijven opscheppen, dan mogen we meer verwachten.

Moet je voor privacy bij Apple zijn? Waarschijnlijk ben je daar alsnog het beste af dan bij andere bedrijven. Maar laat de vorige maand een les zijn dat Apple-producten geen absolute garantie zijn voor jouw privacy.

Praktische tips voor je privacy

Wil jij zelf stappen zetten om je privacy extra goed beschermen op je iPhone? Check dan onze iPhone-privacygids met een stappenplan. Bekijk ook onze video met zes praktische privacy-tips:

Lezersreacties

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.

Menu
Nieuws Tips Reviews Apps Spotlights Black Friday