Opinie: Apple neemt bugs pas serieus als het imagoschade aanricht

Lars Paijmans
20 december 2017, 19:28
2 min leestijd
Opinie: Apple neemt bugs pas serieus als het imagoschade aanricht

November was niet Apples beste maand als het om softwareproblemen gaat. Toch was het bedrijf steeds snel met het bieden van een oplossing, al blijkt dit nu ook niet helemaal waar te zijn.

Lees verder na de advertentie.

Waarom Apple beveiligingsfouten niet goed aanpakt

Eind vorige maand bleek Apples HomeKit-platform niet zo veilig als altijd werd gedacht. Door een gat in de beveiliging was het mogelijk om als buitenstaander de HomeKit-apparaten van iemand te bedienen. Vervelend in het geval van slimme lampen, maar ronduit gevaarlijk voor de slimme garagedeuren en deursloten die zijn aangesloten op het platform.

Toen het lek aan het licht kwam, had het bedrijf razendsnel een update paraat die het probleem verhielp. Tenminste, zo leek het. Vandaag schrijft ontwikkelaar Khaos Tian in een blog op Medium hoe Apple rijkelijk de tijd nam om deze fout op te lossen. Tian kan het weten, want hij was degene die de HomeKit-bug ontdekte en doorgaf aan Apple.

Apple beveiligingsfouten

De bug, zo legt Tian uit, ontstond door een combinatie van fouten in watchOS en iOS. Hierdoor kon iemand zonder toestemming de juiste data verzamelen, die toegang gaf tot HomeKit-apparatuur, met alle gevolgen van dien. Hij gaf zijn ontdekkingen eind oktober door aan Apple, waarna Apple in de weken erna een aantal van de problemen aanpakte, maar daardoor ook een nieuwe kwetsbaarheid introduceerde.

“Dit maakte het probleem dat ik ontdekte nog makkelijker om uit te voeren”, legt Tian uit. De ontwikkelaar wist door Apples langzame tempo en onkunde niet meer wat hij moest doen om het probleem aan de kaak te stellen. Daarom schakelde hij de hulp in van de Amerikaanse Apple-website 9to5Mac. Zij schreven een artikel over zijn ontdekking en ineens was er binnen 48 uur een update die het volledige euvel uit de wereld hielp.

Ondertussen was het zes weken sinds Tian exact deze bevindingen aan het bedrijf uit Cupertino doorgaf. En dat is een probleem. Natuurlijk is het voor Apple belangrijker om iets te verhelpen wat uitgebreid in het nieuws komt, maar met het onvoldoende serieus nemen van klachten van ontwikkelaars schiet het bedrijf zichzelf in de voet.

Apple speelt met zijn imago

Tian nam immers de moeite om het probleem stilletjes aan Apple door te geven. Daar denkt hij door dit voorval nu anders over: “Ik vind het niet gek dat mensen tegenwoordig beveiligingslekken liever openbaar delen op Twitter. In wat voor wereld leven we?” En daar maakt hij een goed punt.

Als Apple van dit soort ernstige problemen pas een prioriteit maakt als het afbreuk doet aan het imago van het bedrijf, is er voor onafhankelijke beveiligingsonderzoekers steeds meer reden om hun bevindingen rechtstreeks door te geven. Laten we hopen dat deze flater geen gevolgen heeft voor de toekomstige veiligheid van iOS, al heeft Apple dit hierdoor wel deels aan zichzelf te danken.

Lees ook: iOS en macOS hebben stabiliteit harder nodig dan innovatie

Het laatste nieuws over Apple

Bron: Medium
Categorieën: Apple, iOS
Thema: Apple

Lezersreacties

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.

Menu
Nieuws Tips Reviews Apps Thema's Gidsen