Waarom Apple nooit in zee ging met Adobe voor Flash op de iPhone
Rutger Otto

Apple en Adobe maakten begin 2010 in het openbaar ruzie, omdat de iPhone Flash niet ondersteunde. Een ex-ontwikkelaar van Apple doet zes jaar later uit de doeken wat de (echte) reden van Steve Jobs was voor deze beslissing.

iPhone Flash

Het was 2010 toen wijlen Apple-ceo Steve Jobs een open brief publiceerde op de website van zijn bedrijf, genaamd ‘Thoughts on Flash’. In dit bericht, dat liefst 1700 woorden telt, beschrijft Jobs met zes redenen waarom de iPhone geen Flash ondersteunt. Deze software was ten tijde van Jobs’ bericht heel relevant, waardoor het leidde tot een rel.

Adobe vond dat Apple concurrentievervalsing pleegde door deze maatregel. Analist Gene Munster zei in 2010 tegen The New York Times dat Apple hiermee een groot risico nam. “Apple moedigt app-ontwikkeling enorm aan, als het maar op iOS is”, zei hij. “Het risico is dat Apple ontwikkelaars juist afschrikt, waardoor ze voor andere platformen kiezen. Maar totdat andere mobiele platformen populairder, worden kunnen ontwikkelaars nergens heen. Apple deelt de lakens uit.”

app store

Thoughts on Flash

Hoewel Flash een veelgebruikte technologie was, vond Jobs dat hij goede redenen had om het te negeren in de iPhone. “Adobe beschrijft onze beslissing als een zakelijke”, schreeft hij. “Ze zeggen dat we onze App Store willen beschermen, maar in werkelijkheid gaat het om technologische problemen. Adobe claimt dat we een gesloten systeem hebben en dat Flash open is, maar het tegendeel is waar. Laat het me uitleggen.”

Dat doet hij met zes punten. Ten eerste weerlegt hij de claim dat Flash een open systeem zou zijn. “Flash-producten zijn alleen beschikbaar vanuit Adobe. Dat ze veelgebruikt worden, wil niet zeggen dat ze open zijn, want Adobe beheert Flash van A tot Z. Omdat wij vinden dat standaarden op het web helemaal open moeten zijn, kiezen we in plaats van Flash voor HTML5, CSS en Javascript.”

iPhone 7 review

Problemen op mobiel

In zijn lange statement behandelt Apple ook andere problemen van Flash, bijvoorbeeld op het gebied van betrouwbaarheid en prestaties. Ook schrijft hij dat de technologie een aanslag op de accu is en dat het niet goed werkt met de touch-input van de iPhone. Het belangrijkste was volgens Jobs echter dat ontwikkelaars rekening zouden moeten gaan houden met een extra laagje software van een derde partij tussen iOS en hun apps in. Hij had er geen vertrouwen in dat dat de best mogelijke ervaring voor gebruikers zou opleveren. Al met al vond Jobs Flash oké voor pc-gebruik, maar niet op mobiel, waar betere alternatieven waren.

Geen telefoontje

Een ex-medewerker van Apple, Bob Burrough, plaatste recent op Twitter dat er meer speelde. Burrough werkte toentertijd bij Apple als software development manager en zegt dat Apple ondersteuning voor Flash in 2008 testte. Adobe zou niet goed bereikbaar zijn voor veiligheidsproblemen. Volgens Burrough was Jobs gepikeerd toen Adobe ceo Shantanu Narayen zijn telefoontjes niet beantwoordde. Als gevolg daarvan had Jobs geen vertrouwen dat Adobe aan de slag zou gaan met wat Jobs ‘slechts ontwikkelingsproblemen’ waren.

“Eén van de dingen die me door de jaren heen hebben geërgerd, is dat mensen Steve ridiculiseerden over deze beslissing”, schrijft Burrough. “Maar de beslissing was de goede als je kijkt naar technische redenen en dat Adobe een shitty partner was. Bijna een decennium later blijkt dat Steve Jobs gelijk had. Flash is dood en Adobe is nog steeds een slechte partner.”

Lees het laatste nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.