De nieuwe reacties op Facebook naast de traditionele ‘vind-ik-leuk’ lijken niet erg aan te slaan. Van alle reacties op posts bestaat ongeveer driekwart nog steeds uit het duimpje omhoog.
Lees verder na de advertentie.
Nieuwe Facebook-reacties niet in trek
Dat schrijft althans het Duitse onderzoeksbureau Quintly na het analyseren van 130.000 posts op Facebook. Van alle interactie op het sociale netwerk bestaat 76,4 procent uit likes. Veertien procent bestaat uit het delen van posts en 7,2 procent van de interactie is een reactie op een post. Daarnaast is er nog 2,4 procent aan ‘andere interactie’.
Duidelijk is wel dat van de reacties de ouderwetse vind-ik-leuk nog steeds het meest populair is. Op gepaste afstand volgt het hartje. Van alle emoji-reacties is ongeveer de helft een uiting van ‘liefde’. De rest van de nieuwe reacties is een stuk minder populair, al worden ‘wow’ en ‘haha’ af en toe ook nog gebruikt. Iets minder positieve reacties, zoals ‘verdrietig’ en ‘boos’ worden nauwelijks ingezet.

Vind ik leuk
De nieuwe Facebook-reacties zijn sinds begin dit jaar wereldwijd te gebruiken. Zo hebben gebruikers meer reacties om uit te kiezen, omdat een duim omhoog in sommige situaties gewoonweg tekort schiet. Op Facebook houd je de vind-ik-leuk-knop wat langer ingedrukt om meer emoji te kunnen kiezen.
Uit de analyze blijkt verder dat video’s meer reacties trekken dan plaatjes. Foto’s krijgen wel meer likes, maar filmpjes worden bijna twee keer zo vaak gedeeld door anderen dan plaatjes.