Netflix groeit gestaag door: 2 miljoen abonnees in Nederland
Rutger Otto

Het gaat Netflix voor de wind. De videodienst trekt zelfs meer abonnees dan verwacht. Wel haken meer Nederlanders af na de proefperiode.

Netflix groeit in 2016

Netflix kreeg er in het vierde kwartaal van 2016 ruim 7 miljoen nieuwe abonnees bij. Dat schrijft het bedrijf in zijn jaaroverzicht. Daarvan waren er bijna 2 miljoen uit de VS, de rest kwam uit andere landen. De verwachting was dat Netflix ruim 5 miljoen nieuwe abonnees zou trekken, maar dat viel in werkelijkheid dus een stuk hoger uit. De gunstige groei had ook weerslag op de omzet. In het laatste kwartaal van 2016 werd 2,4 miljard dollar opgehaald, wat eveneens meer was dan verwacht.

De videodienst blijft maar gebruikers aantrekken. Wereldwijd zijn het er nu 93,8 miljoen. Dat was een jaar eerder nog 74,8 miljoen. In Nederland zijn er ruim 2 miljoen abonnees, schrijft Telecompaper. Dat waren er aan het eind van het derde kwartaal nog 1,77 miljoen. In totaal had ruim 26 procent van alle Nederlandse huishoudens een abonnement op Netflix. Daarmee is het de grootste video-on-demand-dienst in Nederland.

netflix downloads

Amazon Prime Video

De grootste concurrent voor Netflix blijft Youtube, zegt het bedrijf. Verder zijn Amazon Prime Video en Facebook steeds meer in opkomst. Maar hoe zit het met Nederlandse diensten? Videoland telde eind 2016 ruim 200.000 gebruikers, stelt Telecompaper. NLziet moet het met 100.000 abonnees doen. Sinds kort is ook de videodienst van Amazon beschikbaar in Nederland. Daarvan is onbekend hoeveel abonnees de dienst heeft, wel pakt Amazon Prime Video het ongeveer hetzelfde aan als Netflix. Zo ontwikkelt de dienst zijn eigen films en series, zoals de exclusieve autoserie The Grand Tour, van de presentatoren van Top Gear.

Lees ook: onze Amazon Prime Video review

Netflix proefabonnement

Overigens stoppen er wel meer Nederlanders met Netflix na hun gratis proefabonnement. Van degenen met zo’n abonnement is 39 procent van plan om binnen een halfjaar over te stappen op een betaald lidmaatschap, schrijft Telecompaper. 41 procent wilt dat juist niet. In 2015 gaf nog 39 procent aan niet over te willen stappen naar betaald. Het aantal dat wel overstapt is gelijk gebleven.

Lees het laatste nieuws over Netflix

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.