Google en Facebook treffen maatregelen tegen nepnieuws
Rutger Otto

Facebook en Google pakken verspreiders van nepnieuws aan op hun platformen. De techbedrijven kwamen onder druk te staan nadat er veel van dit soort berichten opdoken tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Nepnieuws op Facebook en Google

De afgelopen week kregen Facebook en Google veel kritiek over zich heen, omdat nepnieuwsberichten op de sites de uitkomst van de presidentsverkiezingen beïnvloed zouden hebben. Het verspreiden van valse informatie wordt aangepakt, zeggen beide bedrijven. Dat doen ze door advertentie-inkomsten af te pakken.

Google zei dat websites die nepnieuws aanbieden geen gebruik meer kunnen maken van hun online advertentiedienst. Ook Facebook toont geen reclame meer op websites die misleidende of illegale content verspreiden. “We hebben de voorwaarden geüpdatet om duidelijk te maken dat dit ook geld voor nepnieuws”, zegt een woordvoerder. “Ons team zal blijven monitoren of berichten wel of niet kloppen.”

google

Popular vote

Door advertentie-inkomsten onbereikbaar te maken, hopen de techgiganten dat websites betere en vooral betrouwbare artikelen zullen leveren. Tijdens de verkiezingen dook veel nepnieuws op. Op Google leidde een zoekterm naar de Amerikaanse verkiezingen bijvoorbeeld naar een verhaal waarin stond dat Donald Trump voorliep op het winnen van de ‘popular vote’, terwijl dat helemaal niet waar was. Hillary Clinton won die stem. Dat bericht kwam hoog in de zoekresultaten naar boven.

“Het doel van de zoekmachine is dat de meest relevante en bruikbare resultaten naar boven komen”, zegt een Google-woordvoerder in een statement. “In dit geval lukte dat niet, maar we blijven werken aan verbetering van onze algoritmes.”

‘Geen effect op de verkiezingsuitslag’

Facebook claimde altijd dat het netwerk geen effect had op de manier waarop mensen stemden. Toch heeft hij in een post op Facebook gereageerd op de kritiek. Hij schrijft dat 99 procent van wat mensen op het platform lezen authentiek is en dat slechts een heel klein deel nepnieuws en hoaxes zijn. “Dit alles maakt het extreem onwaarschijnlijk dat nepnieuws de uitkomst van de verkiezingen heeft beïnvloed”, schrijft Zuckerberg.

Het bedrijf van Zuckerberg kwam echter al eerder in opspraak door de manier waarop Trending Topics onder gebruikers zouden worden getoond. Doordat hier niet zorgvuldig mee werd omgesprongen, zouden gebruikers alleen berichten te zien krijgen van mensen die gelijkgestemd zijn. Zo ontstaan er zogeheten ‘filter bubbles’ waarin je altijd dezelfde meningen leest. In de toekomst beloven de bedrijven betere resultaten.

Lees het laatste nieuws over Facebook

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.