Mobile Dev Camp Amsterdam – Impressie van de ‘Hackathon’ (dag 2)
Redactie

Jelle Prins (van moop.me) heeft voor ons een sfeerimpressie geschreven over de tweede dag van het ‘Mobile Dev Camp’ in Amsterdam (afgelopen weekend). Op boeiende wijze zet hij de dag in fasen uiteen.

Update: er staat inmiddels meer info online over de winnende apps Mobiledevcamp.nl.

De dag begon heel rustig. Bij binnenkomst was het stil, er werd wat muziek in de achtergrond gedraaid en er zaten ongeveer 10 mensen gebogen over hun laptops. Nerds fluisterde zachtjes, en voor de verandering was Apple niet het dominerende laptop merk…

Presentaties en natuurlijk de ‘Hackathon’

<br />

De enige presentatie van vandaag, ‘Rapid Python Development’, ging niet door omdat de spreker ziek was. Een andere developer viel kort in en hield voor 3 toeschouwers een presentatie terwijl de rest langzaam aan begon met het hoofdthema van de dag, de ‘Hackatron’.

Langzaamaan werd het iets drukker, al waren we ver weg van de drukte van de eerste dag. Het was duidelijk dat vrijwel iedereen die vandaag langskwam ook mee zou doen aan de wedstrijd om een leuke applicatie binnen 1 dag te bouwen.

Constant keek iemand geïnteresseerd over je schouder mee, waarna de vraag kwam wat er gemaakt werd, of hoe iets specifieks geïmplementeerd moest worden met de iPhone SDK. Leuke interesse en een gezellige sfeer, al was het jammer dat er in vergelijking met gister maar weinig mensen waren.

De lunch werd wederom gesponsord door “iTypeFastr”, en gaandeweg kwamen er ook zakken pepernoten e.d. op de tafels. Suiker om geconcentreerd te blijven werken. De deadline voor de presentaties van de applicaties naderde snel.

De eerste demonstraties

Tussen 17u en 18u gaf iedereen die iets zinnigs kon tonen een korte demonstratie. Het resultaat (en helaas weet ik geen namen meer van developers / applicaties etc. – deze zullen ongetwijfeld op MobileDevCamp.nl verschijnen) waren enkele iPhone applicaties, een Symbian applicaties en enkele apps waarvan ik niet zeker meer ben over het platform.

Een korte opsomming van de ontwikkelde apps

Van de organisator Peter kwam een iPhone applicatie waarin je je eigen foto kon zetten. Wie wil er nu niet de hele dag naar z’n eigen foto kijken? Of nog beter: z’n eigen foto uitdelen aan anderen! Nog genialer: iRol. Een automatische RickRol applicatie. Kies een van je contactpersonen en hij of zij krijgt een RickRol berichtje.

Tevens werden er gepresenteerd:

  • Een iPhone applicatie waarmee je tijdens je taxirit kunt controleren of de meter wel het juiste bedrag aangeeft.
  • Een iPhone applicatie die je voorgekauwde openingszinnen geeft voor tijdens het uitgaan.
  • Een iPhone applicatie waarmee mindmaps en weet ik veel wat nog meer gemaakt kon worden. Deze applicatie was niet vandaag gemaakt, maar de maker wilde deze wel graag even presenteren.
  • Een RFID tag lezer waarvan de uiteindelijke end-user toepassing mij is ontschoten.
  • Een Python applicatie waarmee je iemand kunt bellen en meteen kunt ophangen (spaart geld ;-))
  • De mannen van Moop.Me (Joris, Jelle & Gijsbert) hebben de eerste stappen gezet naar een multiplayer spel: Laser Chess.Gebaseerd op ‘Khet’, een schaakspel waarbij de stukken fungeren als spiegels en de lasers over het bord weerkaatsen. Wanneer een stuk op een niet spiegelende kant geraakt wordt door de laser verdwijnt deze van het bord, het doel is om uiteindelijk de koning van de tegenstander te raken.Dit spel maakt gebruik van de multitouch gestures van de iPhone, zoomt in op het speelbord door de iPhone te kantelen, biedt multiplayer via internet, en geeft je de mogelijkheid om korte berichten naar je tegenstander te sturen, bijvoorbeeld wanneer hij het je moeilijk maakt. Het spel is nog niet af, maar er wordt hard aan gewerkt!

And the winners are!

Na de presentaties werden de winnaars bekend gemaakt. De prijzen voor beste Symbian en Python apps waren makkelijk vergeven; in beide categorieën was maar 1 deelnemer.

Voor de categorie ‘beste interface’ was het moeilijker een winnaar te vinden. Niet omdat er geen goede interfaces waren, maar omdat de prijs (Adobe Flash CS4) niet enthousiast werd ontvangen. Zoals de meesten zeiden: flash werkt toch niet op de iPhone, heel mooi programma, maar geef het aan iemand die er wel mee gaat werken! Zodoende.

Vervolgens kwam iPhoneclub ten tonele om 3 prijzen voor de beste applicaties uit te reiken. De prijs voor de beste applicatie ging naar Moop.Me’s Laser Chess, de 2e prijs ging naar de “canned openers” (openingszinnen), en de derde prijs is vast naar een leuke applicatie gegaan (helaas werd ik op dat moment gebeld, dus ik heb gemist wie daar de winnaar werd).

Al met al…

Een leuke en zeer productieve dag. Onofficieel werd al aangekondigd dat er meer MobileDevCamps georganiseerd zullen worden!

Jelle, hartelijk dank voor deze sfeerimpressie! We houden ons aanbevolen voor aanverwant foto materiaal en natuurlijk meer info over de ontwikkelde apps. Bekijk ook de sfeerimpressie van Mobile Dev Camp dag 1.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.