Minister wil vergoeding bij telecomstoring
Redactie

Minister Kamp van Economische Zaken wil dat telecomproviders hun klanten bij langdurige storingen een compensatie gaan aanbieden. Een storing moet dan wel minstens 12 uur duren.

Minister Kamp beschijft zijn plannen in een brief aan de Tweede Kamer. In eerste instantie wilde de minister compensatie bij elke storing, hoe lang of kort deze ook duurde. Naar aanleiding van een algemeen overleg heeft Minster Kamp echter besloten een balans te zoeken.

Daarbij moet de consument verzekerd zijn van een eerlijke compensatie, maar moet de telecomaanbieder niet disproportioneel belast worden. Die balans is gevonden in een minimum van 12 uur, vanaf dat moment is een storing volgens de minister “dermate ingrijpend voor de consument, dat een compensatie gerechtvaardigd is”.

Een storing tussen 12 en 24 uur geldt volgens de regels als één dag. De compensatie wordt per dag berekend, waarbij de klant per dag storing steeds recht heeft op 1/30 van de maandelijkse abonnementskosten. Wel schrijft de minister dat de aanbieders zelf de vorm van compensatie mogen bepalen. Naast een financiële vergoeding is bijvoorbeeld ook een compensatie in de vorm van gratis bel- of internettegoed een mogelijkheid.

De regels gaan ook gelden voor zakelijke telecomgebruikers. Volgens de minister wordt de verplichting tot compensatie opgenomen in een wetsvoorstel tot wijziging van de Telecommunicatiewet, waarin ook andere onderwerpen worden meegenomen.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.