MacBook Pro 2016-gebruikers klagen over toetsenbordproblemen
Lars Paymans

De nieuwe plattere toetsen van het MacBook Pro 2016 toetsenbord, lijken bij steeds meer gebruikers voor problemen te zorgen. De problemen lopen uiteen van piepende knoppen tot specifieke toetsen die helemaal niet meer reageren.

MacBook Pro 2016 toetsenbord zorgt voor problemen

Als je een nieuwe MacBook Pro gebruikt hebt, is je ongetwijfeld opgevallen hoe anders het toetsenbord aanvoelt. Apple maakte met het 2016-model de overstap naar toetsen met de ‘vlindertechniek’. Deze zijn net wat groter en een stuk platter dan voorheen, net zoals op de 12-inch MacBook.

macbook pro 2016 toetsenbord

Nu blijkt dat deze vlindertoetsen op de MacBook Pro minder betrouwbaar zijn dan de ouderwetse knoppen. Steeds meer eigenaren van de MacBook Pro 2016 klagen op het Apple-forum namelijk over toetsen die niet meer werken, gekke piepgeluiden en toetsen die onregelmatig aanvoelen.

Vooral deze gekke piepgeluidjes lijken een veelvoorkomende ergernis bij gebruikers te zijn. De exacte oorzaak is nog niet vastgesteld, maar het zou te maken hebben met de temperatuur van de MacBook. Wordt de Pro te warm, dan gaan de toetsen piepen. De Caps Lock- en Option-toetsen zouden hier het meest gevoelig voor zijn.

Toetsen die totaal niet reageren

Een piepend MacBook Pro 2016 toetsenbord mag dan irritant zijn, toetsen die compleet niet meer reageren zijn een stuk lastiger. Zo klagen mensen over de entertoets die regelmatig dubbele enters geeft of letters die na een keer aantikken meerdere malen op het scherm verschijnen. Vervelend, zeker als je een wachtwoord in wilt voeren en zonder dat je er erg aan hebt een dubbele letter intikt.

Ook de oorzaak van dit probleem is nog niet bekend. Wel zouden de vlindertoetsen gevoeliger zijn voor zaken van buitenaf. Stof bijvoorbeeld, dat tussen het mechanisme kan gaan zitten. Ook onze 2016 MacBook Pro heeft hier mee te maken: één van de pijltjestoetsen reageert soms niet.

Mocht jij ook last hebben van dit soort ongemakken, dan raden we aan om contact op te nemen met Apple Support of bij een Apple Store of Reseller langs te gaan. Apple zou namelijk niet moeilijk doen over het repareren van deze problemen, al moet je er wel rekening mee houden dat je hierdoor je MacBook meerdere dagen kwijt bent.

Lees het laatste nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.