Apple stopt MacBook Pro 2012 Retina-reparatie vanaf 2019
Lars Paymans

Eigenaren van een MacBook Pro 2012 die kuren vertoont, kunnen alleen nog in 2018 naar Apple voor reparaties. Vanaf 2019 worden reparaties stopgezet.

Update 18 juli 20:38 uur: Apple heeft een fout gemaakt met de datum waarop de ondersteuningsperiode voor de MacBook Pro 2012 met Retina-scherm stopt. Je kunt de laptop namelijk tot 31 december laten repareren, in plaats van 30 juni.

Dat zegt MacRumors op basis van een memo die naar Appe-servicepunten is verstuurd. Het bedrijf geeft verder geen toelichting, en biedt eventuele excuses aan verwarde klanten aan.

Origineel bericht:

MacBook Pro 2012 reparatie gestopt

In 2012 presenteerde Apple zijn eerste MacBook Pro met een Retina-display. Het nieuwe design dat daarbij hoorde zou nog jaren gebruikt worden, tot Apple de MacBook Pro met Touch Bar introduceerde. Sterker nog: het model uit 2015 dat nagenoeg hetzelfde design heeft als deze 2012-MacBook vinden veel mensen beter dan de nieuwste MacBook Pro’s.

MacBook Pro 2012

Dit komt door het aantal aansluitingen dat nog wel op deze MacBooks zit, en waar je bij de nieuwe MacBook Pro’s verplicht een adapter voor moet aanschaffen en gebruiken.

Iets meer dan zes jaar later voegt Apple de MacBook Pro 2012 officieel toe aan de ‘Vintage’ en ‘Obsolete’ lijst van het bedrijf. Deze twee gradaties betekenen dat Apple en bij Apple aangesloten service providers reparaties voor het apparaat niet meer ondersteunen.

Alleen in Californië en Turkije zal Apple de laptop nog wel moeten oplappen, omdat dit volgens de wet verplicht is. Vooralsnog is alleen de 15-inch versie van de MacBook Pro aangeduid als Vintage, maar naar verwachting zal de 13-inch variant snel volgen.

Apple werkt zijn lijst met Vintage-producten regelmatig bij. Zo stopte Apple vorig jaar eind mei met het repareren van een aantal iPhones en MacBooks uit 2011.

Waarom Apple stopt met reparaties

Na ongeveer vijf jaar stopt het bedrijf de ondersteuning voor reparaties. Dit heeft vaak te maken met een gebrek aan onderdelen die voor deze reparaties nodig zijn, en dat het lastig wordt om iedere Apple Store uit te rusten met onderdelen voor steeds meer producten.

Dit betekent in de praktijk dat je enkel nog bij reparateurs terecht kunt die niet bij Apple zijn aangesloten. Of je moet zelf aan de slag om een probleem te verhelpen, bijvoorbeeld met de reparatie-gidsen van iFixit.

Lees het laatste nieuws over Apple


Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.