iTunes Radio geïntroduceerd op WWDC-Keynote
Roel van Hout

Zoals verwacht heeft Apple maandagavond op de openingspresentatie van de WWDC 2013 haar nieuwe dienst iTunes Radio gepresenteerd. In de herfst wordt het eerst in de VS beschikbaar. Het is de verwachting dat andere gebieden snel daarna volgen.

iRadio

Het gaat al weken over iRadio, maar Apple kiest niet toch voor een langere naam: iTunes Radio. Hiermee benadrukt het bedrijf de verwantschap van de nieuwe dienst met iTunes.

iTunes Radio klinkt als Spotify, maar vertoont meer gelijkenis met (het wat minder bekende) Pandora. Waar Spotify je zelf playlists laat maken, laat iTunes Radio je net als Pandora naar thematische zenders luisteren. Je kunt wel je eigen radiostations instellen, maar volledige controle over wat je hoort krijg je niet. iTunes radio is ingebakken in de muziek app van iOS 7, en wordt ook beschikbaar op Apple TV en OSX.

iTunes radio is standaard gratis, maar met reclame

iTunes Radio is gratis, en voorzien van reclames. Voor gebruikers van iTunes Match is het geheel reclamevrij. Deze reeds bestaande service, die je muziekbibliotheek in de iCloud opslaat, kost je 25 euro per jaar. Je kunt verschillende ‘radiostations’ naar keuze beluisteren. Als daar nummers in voorbij komen die je leuk vindt, kun je ze direct aanschaffen via iTunes. De dienst is te besturen met Siri.

Standaard bevat iTunes Radio kanalen die door Apple zijn vooringesteld, maar je kunt ook eigen kanalen maken op basis van genre, en die met je vrienden delen.

In de media gonsde het al wekenlang van de geruchten over iTunes Radio. Vorige week werd bekendgemaakt dat Apple een deal had gesloten met de Warner Music Group. Enkele dagen geleden wist Apple op de valreep Sony Music aan boord te trekken. Apple is trots op zijn catalogus: iTunes Radio werd meteen liefkozend de enige streamingdienst die Led Zeppelin aanbiedt, genoemd.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.