Apple wint terrein op Nederlandse smartphonemarkt
Rutger Otto

Samsung is marktleider in Nederland, maar Apple groeit nog steeds. Bijna één op de drie Nederlanders had in het eerste kwartaal van 2016 een iPhone.

iPhones in Nederland

Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper over Nederlands smartphonegebruik in het eerste kwartaal van 2016. Van de Nederlandse smartphonebezitters heeft 28 procent een iPhone, wat neerkomt op drie procentpunten meer dan een jaar eerder. Android-telefoons zijn iets minder in trek: 71 procent tegenover 67 procent vorig jaar. Volgens Telecompaper is het marktaandeel van Apple leeftijdsgebonden. “Het neemt af naarmate de smartphone-gebruiker ouder is”, stelt het onderzoek. “Het omgekeerde is het geval voor Samsung.”

iphone se review

Fysieke verkoop trekt aan

Uit het onderzoek blijkt verder dat het aantal ouderen met een smartphone flink is gestegen. Van de Nederlanders tussen de 50 en 65 jaar gaf 84 procent aan een smartphone te gebruiken. Dat was een jaar eerder nog 67 procent. Ook in de leeftijden van 65 tot en met 80 jaar is het smartphonebezit gegroeid, van 54 procent naar 63 procent.

De verklaring daarvoor is mogelijk dat er meer smartphones in fysieke winkels verkrijgbaar zijn. “Traditioneel maken ouderen minder gebruik van online shops”, stelt Telecompaper. Consumenten kiezen er sowieso vaker voor om een toestel in de winkel te kopen; 47 procent dit jaar tegenover 42 procent een jaar geleden. Vooral toestellen van HTC en Apple worden vaak fysiek gekocht.

Camera populair

Telecompaper licht ook toe hoe consumenten hun smartphone gebruiken. De meest gebruikte functie is de camera. Van alle mensen met een smartphone zegt 87 procent de camera te gebruiken. Acht op de tien verstuurt tekstberichten en bijna tweederde verstuurt en ontvangt mails.

Lees meer over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.