Verzekeraars halen smartphone uit inboedelverzekering: dit gaat er veranderen
Lars Paymans

Vijf Nederlandse verzekeraars halen de smartphone uit de inboedelverzekering. Na een overdaad aan claims betaal je bij deze partijen voortaan extra om val- en waterschade van je telefoon vergoed te krijgen.

iPhone uit inboedelverzekering gehaald

Verzekeraars Unigarant, Inshared, ASR, Ditzo en ING hebben de smartphone uit de standaard inboedelverzekering gegooid. Dit betekent dat je alleen nog gedekt bent voor klassieke oorzaken van schade, zoals brand en diefstal. Voor val- en waterschade hoef je voortaan niet meer bij deze verzekeraars aan te kloppen, tenzij je de nieuwe elektronicapolis afsluit.

iPhone uit inboedelverzekering

Deze polis kost in de meeste gevallen bijna net zoveel als de standaard inboedelverzekering, zodat je in de praktijk dus het dubbele kwijt bent om je smartphone te verzekeren. Unigarant laat aan BNR weten dat deze beslissing onvermijdelijk was. Sinds 2011 is het aantal claims die met telefoonschade te maken hebben explosief gestegen. Kreeg de verzekeraar in 2011 nog 500 claims, in 2016 stond dat aantal op 8500.

“Tegenwoordig is 37 procent van alle inboedelclaims een vordering op smartphoneschade”, aldus de woordvoerder. Dit heeft enerzijds te maken met steeds duurder wordende smartphones, maar ook omdat consumenten hun weg naar de verzekeraar beter weten te vinden. “Online wisselen ze informatie uit, zodat ze beter schade kunnen claimen.”

De elektronicapolis

Zo laten opvallend veel mensen hun telefoon in de wc vallen, met alle gevolgen van dien. Hoewel steeds meer smartphones waterdicht worden (zoals de iPhone 7), neemt het aantal claims met waterschade niet af.

Dit zou deels te maken hebben met het grote aantal claims van mensen die hun telefoon buitenshuis laten vallen, maar vervolgens zeggen dat het thuis is gebeurd. Voor een verzekeraar is het immers lastig te bewijzen waar een iPhone een barstje in het scherm heeft opgelopen.

Daarom stonden de verzekeraars voor een keuze: een speciale elektronicapolis of de algemene premiekosten verhogen. Bij dit laatste zouden ook klanten getroffen worden die nooit hun smartphoneschade claimen, dus kiezen de verzekeraars voor de eerste optie.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.