‘De iPhone is binnen vijf jaar niet meer Apples belangrijkste product’
Lars Paymans

Denk je aan Apple, dan denk je aan de iPhone. Toch staat de smartphone van het bedrijf volgens deze analisten binnen vijf jaar niet meer aan kop.

iPhone toekomst onzeker als belangrijkste Apple-product

Business Insider schrijft dat een vooraanstaand analist van Morgan Stanley de iPhone-verkoop steeds verder ziet dalen. De trend die vorig jaar is ingezet zal volgens deze analist alleen maar toenemen, zodat de smartphone van Apple straks niet meer het meest winstgevende product is.

Dat stokje zal overgenomen worden door Apples dienstensector en de Apple Watch, aldus de voorspelling. “Nagenoeg alle groei zal de komende vijf jaar te danken zijn aan de smartwatch en diensten van Apple.”

Apple diensten

“Als Apple deze lijn voortzet is de dienstensector binnen een paar jaar goed voor meer dan 50 procent van alle inkomsten”, aldus de analist. Op dat moment is de iPhone nog goed voor slechts 22 procent van het totaal. Een gigantisch verschil met de huidige situatie: Apples winst was de afgelopen vijf jaar voor 86 procent te danken aan de iPhone.

Deze conclusie trekt Morgan Stanley op basis van een aantal ontwikkelingen die nu al zichtbaar zijn. Zo groeit Apple Music hard door, en dat terwijl een fractie van de Apple-gebruikers een abonnement heeft. Apple kan deze doelgroep goed bereiken, dus zal de komende tijd alles op alles zetten om een groter percentage lid te maken.

Een grote verandering voor Apple

Maar het gaat veel verder dan Apple Music. Zo neemt het aantal iCloud-abonnementen toe en bouwt Apple twee nieuwe datacentra om de capaciteit aan te kunnen. Ondertussen timmert Apple Pay ook rustig aan de weg en blijft de App Store nog steeds een goudmijn die ieder jaar een nieuw hoogtepunt bereikt. Tel hier de tv-dienst van Apple bij op en je ziet al snel waarom Apple alleen maar meer gaat verdienen aan diensten.

Als de voorspelling klopt, dan heeft dit vergaande gevolgen voor Apple als bedrijf. Al jaren kennen we het bedrijf uit Cupertino als een merk dat hardware voorop zet, met grote keynotes waar de nieuwe iPhone in september het hoogtepunt van het jaar vormt. De keynotes en het imago dat Apple uitstraalt zullen flink veranderen, als het bedrijf zich langzaam maar zeker verschuift van de hardware- naar de dienstensector.

Lees het laatste nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.