Hoe Apple massale iPhone reparatiefraude steeds moeilijker maakt

Lars Paijmans
10 oktober 2018, 8:59
2 min leestijd
Hoe Apple massale iPhone reparatiefraude steeds moeilijker maakt

In vier jaar tijd heeft Apple door wat slimme aanpassingen het aantal gevallen van iPhone-reparatiefraude flink weten terug te dringen. Hoe kreeg het bedrijf dit voor elkaar?

Hoe Apple iPhone reparatiefraude tegengaat

Een nieuw artikel van The Information beschrijft hoe Apple stilletjes al jaren een strijd voert tegen mensen die op grote schaal iPhone-reparatiefraude plegen. Dat bleek vooral in China een populaire manier te zijn om geld te verdienen, zo vertellen meerdere ex-Apple-medewerkers.

iPhone reparatiefraude

Het begon allemaal in 2013, toen Apple ontdekte dat groepen criminelen een manier hadden gevonden om op grote schaal fraude te plegen in Apple Stores. Eerst werden er iPhones gestolen, waar vervolgens de kostbare onderdelen uit werden gehaald, zoals het moederbord en de processor. Dit werd vervolgens vervangen met nep-onderdelen, zodat de criminelen de ‘kapotte’ iPhone terug konden brengen naar de winkel om er een vervangend toestel voor te krijgen.

Lees ook: 8 onmisbare tips voor het zelf repareren van je iPhone

Om niet verdacht over te komen, werden mensen ingehuurd om de iPhones terug te brengen. “De dader stond met een koffer vol iPhones met nep-onderdelen in de buurt van een Apple Store. Iedereen die wilde meewerken kreeg een deel van de opbrengst”, aldus een anonieme ex-medewerker. Vooral in het Chinese Shenzhen bleek dit een populair trucje om uit te halen.

Apple kreeg in de gaten dat er iets niet goed zat toen het aantal garantieclaims in Shenzhen per week omhoog sprong van 200 naar 2000. Dat is drie keer meer dan Apples grootste Store in het centrum van New York. Het bedrijf besloot daarom zelf actie te ondernemen en niet de politie in te schakelen, uit angst voor slechte publiciteit.

Een aanpak die blijkt te werken

Apple lanceerde een online garantiesysteem waar de eigenaar moest bewijzen dat het zijn of haar iPhone was. Ook werd er speciale software gemaakt zodat het Apple Store-personeel gemakkelijk kan controleren of er nep-onderdelen in een toestel zitten.

Accu’s werden in speciale verf gedoopt, die alleen onder bepaalde lampen zichtbaar was om de echtheid te controleren. Ook de A-chips van Apple hebben een laagje dat je alleen in specifieke omstandigheden kunt zien. Tot slot vervangt Apple niet zomaar meer een iPhone in de winkel, maar wordt het toestel eerst opgestuurd naar speciale reparatiecentra voor verdere inspectie. De aanpak bleek te werken, want het aantal fraudezaken daalde in China al met 20 procent.

Het laatste nieuws over Apple

Bron afbeelding: ifixit
Categorie: Apple
Spotlight: Apple

Lezersreacties

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.

Menu
Nieuws Tips Reviews Apps Spotlights Video's