Waarom Apple de (RED)-campagne weglaat bij de Chinese rode iPhone 7
Lars Paymans

Apple verkoopt de rode iPhone 7 wel in China, maar de PRODUCT (RED) benaming voor het goede doel is nergens te bekennen. Dat is geen vergissing.

iPhone 7 RED China benoemt goede doel niet

Toen de Apple Store gisteren offline ging, keerde hij begin van de middag terug met een felgekleurde rode iPhone 7 (Plus). Naast een flitsend nieuw kleurtje is deze iPhone vooral bedoeld om de PRODUCT (RED) campagne te steunen. Deze organisatie steunt het onderzoek naar de bestrijding van aids.

iPhone 7 RED China

Dat er in China met geen woord over PRODUCT (RED) gerept wordt, is geen foutje. Op de Taiwanese site kom je de benaming namelijk wel gewoon tegen. In plaats daarvan lijkt dit een weloverwogen politieke discussie te zijn van Apple. Het bedrijf lijkt de kwetsbare relatie met de Chinese overheid niet te willen belasten door een controversieel onderwerp als aids aan te snijden.

Techcrunch schrijft dat China al langer kritiek krijgt op het niet benoemen van de groeiende aids-crisis in het land. Verschillende gezondheidsinstanties hebben al vaker hun ongenoegen geuit over de manier waarop China de bestrijding van aids niet lijkt te interesseren of soms zelfs tegenwerkt.

Apple gaat (weer) de discussie uit de weg

Ondertussen lijkt Apple de makkelijke weg te kiezen en zich hier niet in te mengen. Toch is de beslissing om alle PRODUCT (RED) namen weg te halen opmerkelijk. Een paar maanden geleden bracht Apple namelijk nog wel een persbericht uit in China waar ze hun steun aan de instantie.

Toevallig sprak Tim Cook het afgelopen weekend nog op een conferentie in China, waar de CEO ook de twijfelachtige privacyregels van China niet benoemde. De standpunten die hij daar innam waren een stuk gematigder dan we van hem gewend zijn, en ook deze actie van Apple laat weer zien dat het bedrijf op zijn tenen loopt om in de smaak te vallen bij de Chinese overheid.

Apple steunt de RED-campagne al jaren. Op wereld aids-dag kleuren de Apple-logo’s op alle Apple Stores rood en worden er ook speciale rode accessoires verkocht. Een deel van deze opbrengst gaat naar het goede doel. Hetzelfde geldt voor de zojuist aangekondigde rode iPhone 7. Deze is vanaf vrijdag verkrijgbaar en zal ook een deel van de opbrengsten aan de RED-organisatie schenken.

Lees ook: Apple beschermt de gebruiker – als het mag van Rusland en China

Lees het laatste nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.