Apple gebruikt prachtfoto’s van gebruikers voor nieuwe advertentie
Rutger Otto

Apple heeft de homepage van zijn website vernieuwd. De nadruk wordt de komende tijd nog meer gelegd op fotograferen met de iPhone 6. Voor de nieuwe advertentie gebruikt Apple de mooiste foto’s van gebruikers.

iPhone 6 wereldgalerij

Voor nu is de Nederlandse pagina van Apple overigens nog niet aangepast, maar op de Amerikaanse site wordt nu groot reclame gemaakt voor de iPhone 6-camera. Onder de noemer ‘Shot on iPhone 6’ toont Apple wat er allemaal mogelijk is met ‘de populairste camera ter wereld’.


Apple licht foto’s uit die door allerlei gewone iPhone-gebruikers van over de hele wereld genomen zijn en zet hen in de spotlights. Apple heeft social media goed in de gaten gehouden en koos 77 foto’s uit 24 landen. Volgens Time worden foto’s getoond op bilboards, in bushokjes en bij treinstations. “De advertenties blijven minimalistisch: een foto met de woorden ‘Shot on iPhone 6‘.”

Een kleine greep uit de selectie van Apple:

Foto’s van doorsneegebruikers

De foto’s komen dus van mensen die helemaal geen professionele fotografen zijn. Ook hoeven ze geen enorm volgersaantal te hebben op sociale netwerken. Frederic Kauffmann uit Barcelona heeft 790 volgers op Instagram (dat aantal stijgt nu) en kreeg een telefoontje van Apple nadat hij een foto uploadde. Voor die foto heeft hij op het moment van schrijven ‘slechts’ 15 likes. Iedereen maakte dus kans om in de eregalerij van Apple te komen.

Op de website staan alle foto’s onder elkaar. Een Nederlands of Belgisch kiekje zit er helaas niet bij. Bij elke foto staat een regel uitleg van wat je ziet, de naam van de maker en de locatie. Ook staat steeds weergegeven welke apps werden gebruikt voor het nemen van de foto en eventuele nabewerking.

Deel jouw mooiste iPhone-foto in de comments hieronder!

Lees meer over de iPhone 6

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.