Hoewel Apple het afgelopen kwartaal opnieuw minder iPads verkocht, blijft het bedrijf de tabletmarkt aanvoeren. Interesse in tablets neemt echter af, en daar hebben ook concurrenten Samsung en Asus last van.
Lees verder na de advertentie.
iPad verkopen lopen terug
In de eerste drie maanden van 2015 gingen er 12,6 miljoen iPads over de toonbank, bijna 23 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Ondanks dat blijft Apple marktleider. De iPad is nog steeds goed voor ruim een kwart van de tabletmarkt, met Samsung (19,1 procent), Lenovo (5,3 procent) en Asus (3,8 procent) op gepaste afstand. Op Lenovo en LG na zien alle fabrikanten de interesse in hun tablets sterk dalen, zo berekende onderzoeksbureau IDC.
In het geval van Apple speelt ook de lancering van de iPhone 6 Plus mee, die dankzij het grotere formaat ideaal is voor wie een groter scherm wenst, maar geen aparte tablet wilt aanschaffen. Bovendien is er de laatste jaren weinig aan de iPad en iPad Mini veranderd, waardoor het voor veel gebruikers niet noodzakelijk is om te upgraden.
Mogelijk dat daar verandering in komt met de release van de iPad Pro, de vermeende nieuwe tablet met een groter 12,2 inch-scherm. Apple heeft zich nog niet uitgelaten over de verschijning van een grotere iPad. Wel zijn er onlangs iPad Pro foto’s uitgelekt die een indruk geven van het formaat van de tablet in vergelijking met de iPad Air 2.