Waarom Apples 120Hz iPad-scherm zo belangrijk is voor AR en ARKit
Lars Paymans

Dat Apple de iPad Pro een gloednieuw scherm heeft gegeven is geen toeval. Het is een eerste stap om uiteindelijk al zijn producten klaar te stomen voor augmented en virtual reality.

Het nieuwe iPad Pro display: een uitkomst voor AR

Zoals je in onze iPad Pro preview al kon lezen, heeft de nieuwe tablet een gloednieuw scherm gekregen. Het zogenoemde ProMotion Display kan zichzelf sneller verversen. Het maximale aantal frames per seconde gaat hierdoor omhoog van 30 naar 60. Dit merk je direct als je door pagina’s scrolt.

Het nieuwe display is volgens Apple een uitkomst voor Apple Pencil-eigenaren, want het pennetje reageert nu veel sneller. Daarnaast stelt Apple dat de hogere verversingsgraad van pas komt bij gaming en het bekijken van video’s.

iPad Pro 10.5 preview

Er zijn meer redenen om enthousiast te worden. Apple heeft een grotere focus op virtual en vooral augmented reality, en daarbij kan het scherm uitkomst bieden. Door beelden met een hoger tempo te verversen, kunnen virtuele objecten overtuigender in de echte wereld geplaatst worden. Niet gek dus dat vr-brillen mikken op een zo hoog mogelijk aantal frames per seconde. Dit zorgt er voor dat je minder snel misselijk wordt tijdens het gebruiken van een vr-headset.

De eerste iPhone met ProMotion?

De kans dat Apple het ProMotion-scherm uiteindelijk ook aan de iPhone toevoegt, is het met oog op ARKit groot. Of de smartphone dit jaar al aan de beurt is met de iPhone 8 is de vraag. Dat ProMotion eerst naar de iPad komt, is geen toevallige keuze, het geeft Apple de kans om de techniek daarna verder te verfijnen. De tablet heeft een grotere accu en grotere behuizing, zodat de benodigde onderdelen minder energiezuinig of klein hoeven te zijn. Blijkt ProMotion in zijn huidige vorm goed te werken, dan kan er gewerkt worden aan een manier om de techniek in de iPhone te stoppen.

Met nog maar een paar maanden verwijderd van de iPhone 8, liggen alle designkeuzes al vast. Als Apple de iPads daadwerkelijk gebruikt om ProMotion te testen, dan is de kans klein dat we de techniek dit najaar al terug gaan zien. Terwijl de gelekte info over de oled-iPhone ons rond de oren vliegen, hoorden we nog niets over een 120Hz-display. Wel zou het True Tone-scherm de overstap maken naar de iPhone: een mooi voorbeeld van hoe een nieuwe techniek een jaar eerder naar de iPad kwam en nu ook naar de iPhone komt.

Lees het laatste nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.