‘Touchscreen van iPad Pro reageert slecht met screenprotector’
Michel van 't Klaphek

Bij sommige iPad Pro-bezitters reageert het touchscreen slecht na het aanbrengen van een screenprotector van gehard glas. Ook Face ID laat het soms afweten. Dit kun je zelf aan de problemen doen.

iPad Pro 2018 screenprotector problemen

Heb jij een screenprotector van gehard glas op je iPad Pro (2018) zitten en werkt Face ID (soms) niet meer? Dan ben je niet de enige. Op het supportforum van Apple zijn diverse klachten over dit probleem te vinden.

Zo schrijft een gebruiker dat hij inmiddels al vijf verschillende beschermlagen heeft geprobeerd, maar dat ze allemaal kuren vertonen. Bij de ene reageert het touchscreen slecht, terwijl bij andere screenprotectors Face ID helemaal niet meer werkt. Onderstaande video geeft een impressie.

Het probleem lijkt zich alleen voor te doen bij screenprotectors van gehard glas, ook wel tempered glass genoemd. Deze zijn harder dan ‘normale’ beschermlagen van plastic. Daarnaast vertonen alleen wat dikkere tempered glass-screenprotectors kuren. Het maakt niet uit welk merk of model beschermlaag je hebt.

Het is nog niet duidelijk waarom de problemen specifiek voorkomen bij de nieuwste iPad Pro, en niet bij andere modellen. Het lijkt niet uit te maken of je de tablet in landschap- of portretmodus gebruikt.

Dit kun je eraan doen

Zagg, producent van de populaire InvisibleShield-screenprotectors, reageert in gesprek met Cult of Mac op de problemen. Volgens de fabrikant zijn er de afgelopen drie weken meer klachten dan gebruikelijk binnengekomen. Het is hierbij opvallend dat dit probleem dus pas relatief recent is, terwijl de iPad Pro (2018) inmiddels al een paar maanden verkrijgbaar is.

Alhoewel Zagg zegt dat er geen sprake is van een grootschalig probleem, ‘We hebben geen enorm aantal klachten binnengekregen’, gaat men de problemen wel aanpakken. ‘Ten eerste krijgen mensen die last hebben van het probleem natuurlijk een nieuwe screenprotector’, aldus de woordvoerder.

‘Ten tweede, ook al valt het aantal klachten relatief mee, gaat ons ontwerpteam de zaak onderzoeken. We willen de onderste steen boven halen en weten waarom sommige mensen last hebben van dit probleem.’ Tot slot heeft de fabrikant nog advies voor mensen bij wie Face ID niet meer werkt. ‘Scan je gezicht nogmaals in nadat je de screenprotector hebt aangebracht.’

Lees ook: Face ID werkt niet goed: deze 3 tips kunnen helpen

Volg het laatste nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.