iOS in de auto: een revolutie, of het zoveelste navigatiesysteem?
Roel van Hout

San Francisco, 10 juni, 2013. Apple kondigt iOS 7 aan: de nieuwste versie van Apples besturingssysteem voor iPhones, iPads en iPods en een flinke koerswijziging. Waar met name de uiterlijke veranderingen in het oog springen, is Apple onder de motorkap ook behoorlijk aan het knutselen geweest. Er zijn een hoop functies bijgekomen, die als gemene deler hebben dat ze de samenwerking van iOS met andere apparaten vergemakkelijken. iOS in the Car, letterlijk vertaald ‘iOS in de auto’, is één van die nieuwe functies.

“95 procent van de auto’s die vandaag de dag worden verkocht, hebben het afspelen en bedienen van muziek via een iOS-apparaat geïntegreerd – maar we willen deze integratie naar een volledig nieuw niveau gaan brengen”, aldus Eddy Cue, Apples senior vice-president van internet software en diensten. Daarmee zette hij kort maar krachtig de gedachte achter iOS in the Car uiteen: er valt wat Apple betreft veel meer te halen uit de samenwerking tussen iPhone en auto. Hoe gaat Apple dat precies doen? Een korte analyse.

Wat is iOS in the car?

iOS in de autoAllereerst is het goed om te weten wat iOS in the Car precies is en kan. Het is geen specifieke app, maar een set aan mogelijkheden die het een autorijder gemakkelijker maakt om de iPhone tijdens het rijden te gebruiken. Het verbetert dus de handsfree-mogelijkheden van de iPhone, maar zorgt er ook voor dat bepaalde iPhone-apps via de auto kunnen worden gebruikt. Dat betekent dus de eerdergenoemde muziekspeler, maar bijvoorbeeld ook de navigatiefunctionaliteit van de iPhone. Door deze niet op de iPhone, maar naar het scherm in het dashboard van de auto te verplaatsen, wordt het een stuk makkelijker (en veiliger!) om onderweg te navigeren.

Hoe is het anders dan huidige systemen?

Het idee op zich is natuurlijk niet nieuw, maar er is tot op heden geen fabrikant die erin is geslaagd om het koppelen van het besturingssysteem van een auto met een smartphone en vice versa tot een eenvoudige handeling te maken. Het is niet zelden een tijdrovend proces om je telefoon voor de eerste keer met je auto te koppelen, en in lang niet alle gevallen ben je er vervolgens zeker van dat je telefoon automatisch met de auto verbindt als je de volgende keer instapt. Om dit echt te laten slagen, zal Apple het allemaal naar een nieuw niveau moeten gaan tillen.

En dat vereist actie van twee kanten: Apple is immers alleen niet in staat om de auto en telefoon zonder problemen te laten werken. iOS is niet het meest open mobiele besturingssysteem dat er is en kan daardoor enkel werken met apparaten en software die er specifiek op zijn afgestemd. De fabrikanten moeten er dus voor zorgen dat gebruikers echt in staat gaan zijn tot plug and play. Dat betekent onder meer dat een auto een touchscreen in het dashboard zal moeten hebben, want de iOS-interface op een display met knoppen langs de randen voelt immers als een flinke stap terug.

Verder moet er worden nagedacht over de manier waarop gekoppeld gaat worden: kan dit draadloos of moet je je iPhone op een bepaalde manier in het dashboard klikken of met een kabeltje aansluiten? De laatstgenoemde optie is mogelijk wel energiezuiniger, omdat bluetooth dan niet ingeschakeld hoeft te zijn.

Welke fabrikanten gaan er gebruik van maken?

iOS in de autoiOS in the Car klinkt misschien als iets waarover enkel auto’s in het duurdere segment zullen beschikken, maar dat is niet waar: automerken als BMW, Mercedes, Ferrari, Chevrolet en Jaguar hebben dan wel aangegeven iOS in de auto te gaan implementeren, maar ook de meer betaalbare merken Nissan, Kia, Hyundai, Volvo en Opel gaan de techniek op ten duur voor klanten beschikbaar stellen. Er is zelfs één fabrikant die al (een vroege vorm van) iOS in de auto in enkele van zijn auto’s verwerkt: de Japanse autobouwer Honda.

Voor de nieuwe Honda Civic, die sinds december vorig jaar in de Amerikaanse showrooms staat, zijn namelijk apps met de naam Honda Link ontwikkeld. Het gaat om apps die uit de App Store kunnen worden gedownload. Wanneer je de iPhone vervolgens via een kabeltje met de auto verbindt, wordt belangrijke informatie uit deze apps op een scherm in het dashboard getoond. Op dit moment zijn er vier apps – Connect, Navigation, Aha en Launcher – maar elke applicatie heeft nog steeds zo zijn mitsen en maren. Zo kost de navigatie-app bijvoorbeeld maar liefst 60 dollar en staat de Launcher-app alleen apps toe die door Honda zijn goedgekeurd, wat het allemaal toch wat minder plug and play maakt dan Apple zal bedoelen.

Wanneer komt het naar Nederland?

We hebben een rondje langs een aantal grote automerken in Nederland gemaakt. Daaruit bleek met name dat we voorlopig nog geduld zullen moeten hebben. Bij Honda Nederland is bijvoorbeeld nog niet bekend of en wanneer Honda Link naar Nederland komt, zo laat het bedrijf desgevraagd aan iPhoned weten. Ook de Nederlandse afdelingen van andere autobouwers tasten nog in het duister, blijkt uit een korte rondgang: BMW heeft het “in ontwikkeling”, bij Kia Nederland heeft men “geen flauw idee” wanneer iOS in the Car te verwachten valt, maar in ieder geval staat het “niet op de planning voor dit jaar”. Hyundai Nederland schuift het zelfs nog verder naar achteren: in Europa hoeven we het “niet eerder dan in 2016” bij modellen van de Zuid-Koreaanse autobouwer te verwachten.

Honda Link

En dan zijn er ook nog fabrikanten die überhaupt nog niet van plan zijn iets met iOS in the Car te doen: Mazda heeft een eigen alternatief onder de naam MZD Connect, dat door PR-manager Jur Raatjes wordt omschreven als een softwaresysteem dat communiceert met zowel iOS- als Android-smartphones, en dat een aantal web-applicaties in de auto mogelijk maakt.

Ook Volkswagen heeft al een systeem, genaamd Mirrorlink, “dat ervoor zorgt dat speciale apps op de telefoon via het scherm van de auto te bedienen zijn”, zo geeft Ralf Dennissen van Volkswagen aan. Het is de bedoeling dat ook Apple-producten uiteindelijk Mirrorlink compatible worden, maar daar werkt Volkswagen nog aan.

Is iOS in de auto de toekomst?

iOS in the CarFabrikanten lijken er dus voorlopig nog niet klaar voor te zijn, maar ook aan de kant van Apple is niet duidelijk hoe ver men met de ontwikkeling is. Dat het bedrijf er hard mee bezig is, bleek onlangs toen een ontwikkelaar sporen in een beta-versie van iOS 7.1, de aankomende update voor Apple’s mobiele besturingssysteem, wist te vinden. Dat is echter geen garantie dat iOS in the Car daar ook daadwerkelijk in zit; Apple heeft immers wel vaker op het laatste moment nieuwe functies uit software-updates gehaald.

Het is daarom vooralsnog lastig in te schatten of iOS in de auto daadwerkelijk de toekomst gaat zijn. Hoewel het idee natuurlijk goed klinkt, moeten fabrikanten nog aantonen of ze daadwerkelijk bereid zijn Apple de leiding te laten nemen over zo’n belangrijk onderdeel van hun auto’s. Momenteel zijn er toch nog genoeg fabrikanten, zoals Volkswagen en Mazda, die hun eigen alternatief prefereren boven een oplossing die door Apple wordt aangedragen. Een oplossing als Honda Link laat daarnaast zien dat fabrikanten wel gebruik willen maken van iOS, maar er toch nog zelf ook zeggenschap over willen hebben in de vorm van eigen apps. Het is begrijpelijk, maar heel revolutionair is het daardoor niet meer.

Lees meer over iOS in the Car

→ Meer lezen? Check dan onze CarPlay-informatiepagina!

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.