Waarom iOS het populairste platform voor game-ontwikkelaars blijft
Lars Paymans

Apple heeft al sinds de komst van de App Store een flinke voorsprong op Android als het op nieuwe games aankomt. Hoe komt het dat spelontwikkelaars al tien jaar iOS boven Android verkiezen?

Het gemak van iOS-apps

Als er een nieuwe game verschijnt voor smartphones en tablets, dan is de kans groot dat hij de eerste maanden exclusief op de iPhone en iPad te downloaden is. Google doet al jaren zijn best om dit te veranderen, maar ook anno 2018 staat de iPhone nog op eenzame hoogte als het op exclusieve games aankomt.

In een interview met Arstechnica legt Team Alto uit hoe dat volgens hen komt. De ontwikkelaar bracht vorige week Alto’s Odyssey uit, het vervolg op Alto’s Adventure: een van de populairste mobiele games ooit. Alto’s Adventure was lange tijd alleen op iOS beschikbaar, en kwam pas later in aangepaste vorm naar Android. Ook Alto’s Odyssey is voorlopig alleen in Apples App Store terug te vinden.

iOS game-ontwikkelaars

Ontwikkelaar Ryan Cash en Eli Cymet vinden dat er ‘meerdere redenen zijn’ voor ontwikkelaars om voor Apple te kiezen. Allereerst gebruiken Apple-gebruikers veel vaker een recenter toestel, dat in bijna alle gevallen op de meest recente software draait. Een belangrijk detail voor spelontwikkelaars, die hierdoor de meest recente API’s en functies kunnen toepassen zonder mensen buiten te sluiten.

Omgekeerde wereld op Android

Op Android is dit de omgekeerde wereld: veel gebruikers hebben nog een ouder toestel, en zelfs de nieuwste smartphones draaien vaak nog niet op de meest recente versie van Android. “Het is simpelweg makkelijker om voor de iPhone een spel te maken”, legt Cash uit. “Zelfs nu de iPhone X er is met het afwijkende scherm blijft het simpeler.”

Deze voordelen zorgden ervoor dat er belangrijke designkeuzes gemaakt konden worden. “Op iOS kun je er van uitgaan dat het overgrote deel van je spelers een soepele, goede ervaring heeft.” Omdat de basis hierdoor eerder goed is, gaf het Team Alto de tijd om ondersteuning voor zaken als de Taptic Engine en 3D Touch toe te voegen aan de game.

iOS game-ontwikkelaars

Daarnaast heeft Apple het onlangs makkelijker gemaakt voor ontwikkelaars om hun games te promoten. “Sinds iOS 11 krijgen ontwikkelaars de kans om het ‘wat’ en ‘waarom’ achter hun games te vertellen op een prominente plek in de App Store.” Hiermee doelt hij op de nieuwe App Store, die met het ‘Vandaag’ tabblad iedere dag een app in de spotlights zet. Ook andere ontwikkelaars zeggen blij te zijn met deze functie om het verhaal te vertellen achter hun games.

Meer kansen voor ontwikkelaars

Alto’s Odyssey werd ook opgenomen in dit dagelijkse overzicht, maar Cash stelt dat ook kleinere ontwikkelaars die deze kans niet krijgen er met iOS 11 op vooruit zijn gegaan. “Ik was aanvankelijk sceptisch, maar omdat de App Store-pagina’s bijna dagelijks worden bijgewerkt in plaats van wekelijks krijgen meer games de kans om gezien te worden”, legt hij uit. “Daarnaast maakt Apple het toegankelijk voor ontwikkelaars om een verhaal op te sturen dat op het Vandaag-tabblad uitgelicht kan worden.”

Lees ook: Analyse: Vernieuwde App Store maakt het kleine gamemakers moeilijker

Dit zorgt ervoor dat Apple ook nu nog een flinke voorsprong heeft, dat door Android pas opgelost kan worden als het hele update-systeem op zijn kop wordt gezet. Hoewel Google zijn best doet om dit voor elkaar te krijgen, is dit zo’n groot project dat het nog wel even kan duren tot de grootste concurrent van iOS zover is.

Wil je meer weten over Alto’s Odyssey? iPhoned schreef een uitgebreide review van de game en sprak met de ontwikkelaars in het onderstaande interview.

Lees ook: Hoe Team Alto met Alto’s Odyssey de onmogelijke opvolger maakte

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.