Apple gaat de App Store veranderen, en had daar geen moment langer mee moeten wachten. Een nieuw App Store onderzoek laat zien dat er steeds meer apps verschijnen, maar steeds minder mensen er geĂŻnteresseerd in zijn.
Lees verder na de advertentie.
App Store onderzoek: een grimmig beeld
In een uitgebreid artikel op Techcrunch, legt Alex Austin uit waar het mis gaat. Hiervoor werden verschillende statistieken gebruikt, die onder meer het aantal nieuwe apps per maand in kaart brengen. Daaruit blijkt dat de iOS App Store er in 2009 minder dan 3.000 nieuwe apps per maand bij kreeg. Zeven jaar later wordt het probleem duidelijk: in 2016 verschijnen er iedere maand meer dan 50.000 nieuwe iOS-apps, en dit aantal stijgt nog steeds.
Een gevolg van deze overdaad aan nieuwe apps, is dat iedere app gemiddeld ook een stuk minder wordt gedownload. Tel hierbij op dat mensen steeds sneller afhaken en het wordt voor ontwikkelaars steeds moeilijker om het maken van een nieuwe app te rechtvaardigen.
Het probleem is niet eens zozeer dat er teveel nieuwe apps verschijnen, maar dat het een steeds grotere uitdaging wordt voor Apple om de goede apps op te laten vallen. Voor ontwikkelaars wordt het hierdoor lastiger om op te vallen en vindbaar te worden voor hun doelgroep, wat resulteert in minder downloads en dus ook een lagere omzet.
Dit zorgt er volgens de cijfers van het App Store onderzoek ook voor dat app-ontwikkelaars hun projecten minder lang blijven ondersteunen. Werden apps in 2009 nog gemiddeld twee jaar lang actief ondersteund met updates, in 2015 is deze periode al geslonken naar drie maanden. Hierdoor ontstaat er een vicieuze cirkel, want door het sneller links laten liggen en continu uitpompen van nieuwe apps blijft de stapel ongebruikte apps groeien, waardoor het lastiger en lastiger wordt om op te vallen.
Zijn App Store reclames de oplossing?
Hoog tijd dus dat Apple (en Google) hier met de App Store een helpende hand in gaan bieden. Apple probeert dit enerzijds met reclames, waardoor ontwikkelaars een prominente plek in de App Store af kunnen kopen. Wil jij de Twitter-app zijn die bovenaan in de resultaten staat als iemand naar Twitter zoekt? Dan zul je moeten betalen. Aan de ene kant is dit een makkelijke manier voor grote bedrijven om beter op te vallen, maar ook een potentieel struikelblok voor de kleinere apps die niet het budget hebben om een App Store advertentie op te kopen.
In de eerste testversie van deze App Store advertenties blijkt bovendien dat Apple nog een lange weg te gaan heeft. Zo zijn de algoritmes die bepalen welke advertentie op welk moment verschijnt nog niet goed genoeg afgestemd, wat voor gekke situaties zorgt. Bij het zoeken naar Twitter-app Tweetdeck verschijnt Twitterific bijvoorbeeld bovenaan: een freemium app met een totaal andere titel die echter wel in dezelfde categorie zit. Tijdens WWDC 2016 kondigde Apple nog trots aan dat er meer dan 2 miljoen iOS-apps beschikbaar zijn, maar dit stijgende aantal begint zo langzamerhand steeds meer op een nadeel te lijken.