Apps openen niet vanwege een iOS 13.5-bug (update)

iOS 13.5 is pas kortgeleden voor alle gebruikers uitgebracht en veroorzaakt nu al problemen. Sommige gebruikers kunnen geen apps meer openen op hun iPhones en iPads vanwege een bug.

Lees verder na de advertentie.

Advertenties en adblockers

Je ziet deze tekst omdat je een adblocker gebruikt en onze advertenties blokkeert. Dat vinden we jammer, want die advertenties hebben we nodig om onze onafhankelijke artikelen gratis aan te bieden. Steun iPhoned door ons aan je whitelist toe te voegen. Alvast bedankt!


Update 25 Mei: Apple lijkt een oplossing voor deze bug gevonden te hebben. Op maandag heeft het bedrijf tientallen app-updates opnieuw uitgebracht. Dit lijkt een manier te zijn om de opstartbug op te lossen. Er zit dus niets anders op dan meerdere updates van apps opnieuw te installeren. In het onderstaande artikel lees je er alles over:

Lees ook: Talloze iOS app-updates opnieuw uitgebracht: mogelijke oplossing voor opstart-bug

Apps openen niet in iOS 13.5

Volgens verschillende berichten op social media kunnen sommige gebruikers hun iPhone- en iPad-apps niet meer openen. Mensen hebben het over een foutmelding wanneer ze een bepaalde app proberen te starten. Meldingen hiervan kwamen nadat Apple de officiële iOS 13.5-update uitrolde.

Bij het openen van sommige apps verschijnt het volgende bericht: “App wordt niet meer met je gedeeld. Om hem te gebruiken, koop je hem in de App Store.” Gebruikers die de betreffende melding krijgen, kunnen niets anders doen dan het opstarten van de app te annuleren of omgeleid te worden naar de App Store.

ios 13.5-bug: apps openen niet

Oorzaak en oplossing

Tot nu toe lijkt het te gaan om willekeurige apps. We weten nog niet precies waar het probleem vandaan komt. De bug lijkt echter een verband te hebben met de ‘Delen met gezin’-functie van iCloud. Dit betekent niet dat er een probleem is met je iCloud-account als jij ook last hebt van deze bug. Hoogstwaarschijnlijk gaat er iets verkeerd met de Apple-servers, waardoor iOS onjuist verifieert of je een app hebt gekocht.

Apple heeft het probleem nog niet bevestigd op de officiële webpagina. Er zijn dan ook nog geen officiële oplossingen gedeeld. Op social media zeggen sommige mensen dat je het probleem verhelpt als je de betreffende apps opnieuw download. Het is onduidelijk of dit voor iedereen werkt en of dit mogelijk andere problemen met zich mee kan brengen.

Een lezer van ons liet weten ook last te hebben van het probleem. Het gaat hier om een iPad Air 2 met iOS 13.5. De gebruiker zegt dat het probleem zich onder meer voordoet bij Instagram, Twitter en Tripadvisor. Laat het ons weten in de reacties als jij er ook last van hebt.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en download de iPhoned-app om op de hoogte te blijven.

Lees het laatste nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.