Opinie: De nieuwe App Store heeft een averechts effect

Lars Paijmans
23 november 2017, 19:31
2 min leestijd
Opinie: De nieuwe App Store heeft een averechts effect

Apples nieuwe App Store werd onder gejuich van ontwikkelaars onthaald. Maar na een paar maanden blijkt de nieuwe aanpak er vooral voor te zorgen dat ik minder apps download.

Lees verder na de advertentie.

Het doel van de iOS 11 App Store

Dat Apple met iOS 11 besloot om de App Store op te knappen, was ook hard nodig. Het wemelde van de namaak-apps en het ontwerp was niet meer geschikt voor de enorme hoeveelheid verschillende applicaties die aangeboden werden.

Het resultaat was een App Store waarin Apple de touwtjes nog meer in handen heeft. De voorpagina wordt gecureerd door een redacteur, die met kortere en lange artikelen steeds één app uitlicht.

App Store

Dit geeft regelmatig leuke inzichten, bijvoorbeeld als app-ontwikkelaars de kans krijgen om het verhaal achter hun creatie te delen. Uit een recent onderzoek van Apptopia blijkt bovendien dat deze uitgelichte positie grote gevolgen heeft voor het aantal downloads.

Als een iOS-app door Apple wordt uitgekozen als ‘App van de Dag’ neemt het aantal downloads gemiddeld met 1747 procent toe. Dit percentage ligt voor games op 792 procent. Dat zijn enorme aantallen, en zijn zelfs zo hoog dat het wel of niet uitgelicht worden mede-bepalend zijn voor het succes van een app.

Missie mislukt

Op het eerste gezicht lijkt Apples missie hiermee geslaagd: het handmatig cureren van nieuwe applicaties zodat gebruikers dagelijks wat nieuws te zien krijgen. Het probleem is alleen dat het vooralsnog zelden kleine ontwikkelaars zijn die hier hun voordeel mee doen.

In plaats daarvan kiest Apple keer op keer voor apps van bedrijven als Starbucks, EA, Microsoft en andere grote spelers, die geen moeite hebben om hun apps te promoten met een flink marketingbudget. Sterker nog, omdat Apple slechts twee apps uitkiest, is er minder ruimte dan ooit tevoren voor kleine ontwikkelaars om op te vallen.

App Store Effect

Door Apple uitgelicht worden heeft namelijk niet alleen invloed op de voorpagina van de App Store, maar ook op de hitlijsten. Een app die uitgelicht wordt heeft grote kans om ook in de hitlijst terecht te komen. Sterker nog: als een app die in deze ranglijst staat ook nog wordt uitgelicht, springt hij gemiddeld met 137 plekken. Games klimmen zelfs 321 plaatsen.

De keerzijde van de nieuwe App Store

De keerzijde hiervan is dat alle games die niet gekozen worden, iedere dag een plekje verder uit beeld wegzakken. En als Apple keer op keer voor grote (veilige) namen blijft kiezen, maakt dat de App Store vooral beter voor grote bedrijven. En niet voor de kleine ontwikkelaars en gebruikers. En als je het onderstaande artikel leest, blijken vooral deze kleinere app-makers hier vanaf het begin al terecht bezorgd om te zijn geweest.

Lees ook: Analyse: Vernieuwde App Store maakt het kleine gamemakers moeilijker

Bron: Apptopia
Categorieën: Apple, Apps
Thema: App Store

Lezersreacties

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.

Menu
Nieuws Tips Reviews Apps Thema's Gidsen