In-app aankopen enorm populair in App Store
Wouter Nijsen

Het gebruik van in-app aankopen in de App Store groeit razendsnel door. De in-app aankopen zijn op dit moment goed voor maar liefst 76% van alle inkomsten binnen de App Store.

Dat blijkt uit een rapport van het Nederlandse Distimo, een analysetool voor de App Store. In januari waren de in-app aankopen nog goed voor 53% van alle omzet. “In-app aankopen genereren nu de meerderheid van de omzet in de App Store. Dit geldt al enige tijd, maar het aantal blijft stijgen. Binnen één maand stijgen de in-app aankopen van 53% (januari) naar 76% (februari)”, aldus Distimo.

In-app aankopen in App Store

Door de in-app aankopen brengt een gratis app gemiddeld 0,93 dollar (0,72 euro) per download op. Betaalde apps met in-app aankopen spannen echter de kroon: de gemiddelde app-waarde wordt dan door Distimo op 2,40 dollar (1,87 euro) bepaald.

Het gebruik van in-app aankopen wordt steeds populairder bij app-ontwikkelaars. Dit wordt ook wel het freemiummodel genoemd. Bij een freemium-app zijn aan de download geen kosten verbonden, maar je wordt wel gestimuleerd om in-app aankopen te doen. Het freemiummodel is voornamelijk bij games populair: het downloaden en spelen van de game is gratis, maar alle extra’s – die soms nodig zijn om de game uit te spelen of beter te worden – hebben een prijskaartje.

Japanners houden volgens Distimo het meest van in-app aankopen: zij spenderen gemiddeld het dubbele van het bedrag dat Amerikanen, Duitsers en Engelsen aan in-app aankopen uitgeven.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.