In tegenstelling tot wat IKEA heeft beloofd, ondersteunen de slimme rolgordijnen die vanaf vorige week verkrijgbaar zijn geen HomeKit. Die functie wordt pas later toegevoegd.
Lees verder na de advertentie.
IKEA rolgordijnen HomeKit uitgesteld
Vorige week bracht IKEA de langverwachte slimme rolgordijnen uit, die je vanaf je iPhone of met stembediening naar beneden of naar boven kunt rollen. Voor iPhone-gebruikers is vooral de ondersteuning voor HomeKit interessant. Dat zorgt er immers voor dat je de rolgordijnen met Siri kunt bedienen en je het apparaat onderdeel kunt maken van je HomeKit-routines.
Nu de eerste exemplaren worden geleverd, blijkt echter dat HomeKit-ondersteuning voorlopig niet aanwezig is. Op Reddit deelde een gebruiker een video van de FYRTUR-rolgordijnen, waarin hij tot de ontdekking kwam dat de Google Assistent wel, maar HomeKit niet wordt ondersteund.
In een reactie op Reddit laat IKEA weten dat HomeKit-ondersteuning inderdaad niet aanwezig is, maar dat dit later volgt met een update. “HomeKit wordt deze herfst toegevoegd aan de FYRTUR-rolgordijnen”, aldus de verklaring. Een exacte datum blijft dus uit.
HomeKit blijft lastig voor IKEA
Het is niet de eerste keer dat IKEA HomeKit-ondersteuning belooft en dit vervolgens niet nakomt. Toen de slimme TRADFRI-lampen van het bedrijf verschenen duurde het ook zes maanden tot ondersteuning voor Apples platform werd toegevoegd.
Heb je de rolgordijnen al besteld, dan kun je ze tot de HomeKit-update uitkomt, bedienen via de meegeleverde afstandsbediening of met de TRADRI-app voor iOS. Ook kun je de Google Assistent gebruiken op je iPhone of iPad, of via een Google Home-speaker.
Vorige week maakte IKEA bekend een speciale divisie op te richten die zich volledig richt op het maken van slimme producten. Laten we hopen dat deze focus ervoor zorgt dat HomeKit-ondersteuning in de toekomst daardoor vanaf dag één beschikbaar is.