iBurgerzaken: eenvoudig paspoort aanvragen met nieuwe app
Anne Kregting

De rijen bij het gemeentehuis zijn gevreesd. De Nederlandse overheid ontwikkelt daarom met de iBurgerzaken-app waarmee je zaken als een geboorte-aangifte snel kunt regelen.

Niet meer in de rij

Je paspoort ophalen of een verhuizing doorgeven wordt niet makkelijker gemaakt door de vaak ellenlange rijen bij het gemeentehuis. Of je nu voor openingstijden komt of laat in de middag. Bovendien, als je de geboorte van je kind komt aangeven of melding moet maken van een sterfgeval wil je vaak graag zo snel mogelijk weer naar huis. De iBurgerzaken-app moet rijen verkorten en het leven vergemakkelijken. Bovendien scheelt het gemeenten veel geld.

iburgerzaken-app

Zo werkt iBurgerzaken

Met iBurgerzaken kun je op je iPhone, iPad of desktop met je DigiD-inloggen. In de online omgeving kun je vervolgens een geboorte, huwelijk, overlijden en verhuizen doorgeven. Ook kun je een nieuw paspoort aanvragen. De overheid heeft de app in samenwerking met softwarebedrijf Pink Roccade ontwikkeld. Het duurde even voordat de app er was en dat komt volgens Jurriaan Piek, directeur publiekszaken bij PinkRoccade door de hoge verwachten: “Burgers zijn gewend dat de communicatie even soepel loopt als kopen bij Bol.com of Coolblue.”

Fraude moet worden voorkomen

Bovendien moet alles ook nog eens 100 procent foutloos gebeuren en moet fraude voorkomen worden. Hiervoor zijn er extra controles ingebouwd in de app. Zo is het bij het melden van overlijden een bevestiging van de begrafenisondernemer benodigd. Ook is het bij het aangeven van de geboorte nog altijd wettelijk verplicht dat je een handgeschreven handtekening op het gemeentehuis zet. Er wordt wel gekeken of het in de toekomst mogelijk is dit aan te passen.

De overheid gaat digitaal

Afgelopen jaar werd de app door 25 Nederlandse gemeenten getest. De ontwikkelfase is nu voorbij, de puntjes zijn op de i gezet en het is tijd voor het echte werk. Er worden in 2016 60 nieuwe gemeenten toegevoegd en 100 gemeenten in Nederland gaan vanaf dit jaar volledig digitaal, waardoor er dadelijk vier miljoen Nederlanders hun zaken online kunnen regelen via de iPhone. Per burger die zijn zaken online regelt wordt er 2,5 tot 5 euro per jaar bespaart. Een fors bedrag, dat weer geïnvesteerd kan worden in werkgebieden die dit harder nodig hebben.

De app komt in de loop van 2016 voor inwoners van onder andere Assen, Emmen en Enschede beschikbaar. Wanneer precies is onduidelijk. De app is in ieder geval op moment van schrijven nog niet aanwezig in de App Store.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.