Opinie: In het jaar van de slimme speaker heeft Apple een lange weg te gaan
Lars Paymans

Slimme speakers zijn de snelst groeiende techproductcategorie van 2018. Maar Apples HomePod zal hard zijn best moeten doen om een graantje mee te pikken van deze hype.

Homepod concurrentie wordt alleen maar groter

De jaarlijkse CES-beurs is in volle gang, en daar valt vooral een ding op: slimme speakers als de Amazon Echo en Google Home zijn populairder dan ooit. Een onderzoek van Canalys bevestigt dit vermoeden: in 2018 zal de vraag naar deze speakers verdubbelen ten opzichte van 2017. Dit resulteert in 56,3 miljoen exemplaren die naar schatting worden verkocht. En 37 procent van alle huishoudens in de Verenigde Staten die een slimme speaker thuis hebben staan.

Lees ook: Google Home: Dit heb je als iPhone-gebruiker aan Googles slimme speaker

Homepod concurrentie

Het onderzoek van Canalys kijkt ook naar de partijen die het grootste deel van deze 56 miljoen toe zullen eigenen. Amazon en Google staan bovenaan, die met de Echo en Home allebei een product hebben dat vorig jaar al een grote groep gebruikers had. “De vraag naar slimme speakers groeit sneller dan iedere andere vorm van nieuwe consumententechnologie”, aldus het onderzoek. De vraag overstijgt augmented reality, virtual reality en zelfs wearables. “Dit maakt van 2018 een bepalend jaar voor deze categorie.”

Populairder dan de Apple Watch?

Een nieuwe productcategorie die in theorie populairder wordt dan de Apple Watch, is voor Apple uiteraard ook interessant. Daarom zijn we extra benieuwd naar de HomePod. Waar Amazon en Google zich richten op spraakbediening en hulp in het huishouden, is de HomePod vooral een goede speaker voor muziek, met wat slimme functies als extra.

HomePod

Het grote probleem voor Apple is dat dit idee halverwege 2017 onderscheidend was. Maar nu het bedrijf de speaker noodgedwongen moest uitstellen naar ‘begin 2018’, is onder meer Sonos er al met een soortgelijk idee vandoor gegaan, voor een lagere prijs. Sinds de onthulling van de HomePod en de lancering ergens voor april is de markt van de slimme speaker flink veranderd. Terwijl Apples Siri net leert om het laatste nieuws op te dreunen, werkt concurrent Amazon aan een versie van Alexa die op alle Windows pc’s werkt.

Geen luxepositie voor Apple

Dit maakt het voor het bedrijf uit Cupertino behoorlijk lastig om de gevestigde markt op te breken met een eigen product. Bovendien verschijnt de HomePod maar als één model, in een zeer beperkt aantal landen. Ondertussen hebben Google en Amazon naast het basismodel onder meer al een goedkopere kleinere variant gelanceerd, terwijl je voor de HomePod de hoofdprijs van 349 dollar betaalt.

Apple zet wat dat betreft vooral in op zijn eigen merknaam en de nauwe integratie met andere producten die op iOS draaien. De iPhone zal immers ongetwijfeld het best werken met een HomePod. De vraag is nu of consumenten de hoge prijs en beperkingen van de HomePod voor lief nemen; in tegenstelling tot Sonos en Google, kun je op Apples speaker namelijk enkel en alleen Apple Music afspelen, wat de populairste muziekdienst Spotify buitenspel zet. Apple lijkt door de moeizame start van de HomePod echter niet meer in de positie te zitten om dit soort eisen te stellen.

→ Opinie: Koop een Google Home in plaats van wachten op de HomePod

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.