Social media verwijderen haatzaaiende berichten sneller na druk EU
Rutger Otto

Bedrijven als Facebook, Twitter en Google verwijderen sneller haatzaaiende berichten van hun sociale platformen. Dat is te danken aan druk van de Europese Unie.

Haatzaaiende berichten sneller aangepakt

Verschillende techbedrijven hebben vorig jaar een gedragscode ondertekend waarin ze beloofden sneller actie te ondernemen als er haatzaaiende berichten op hun platformen verschijnen. Ze zouden binnen Europa binnen 24 uur ingrijpen en dat lijkt te lukken, zo schrijft Reuters op basis van resultaten van de EU.

De actie werd in het leven geroepen omdat de EU en bedrijven bang waren dat er meer racistische en xenofobe content op social media als Facebook en Twitter verschijnen. De vluchtelingencrisis zou daaraan ten grondslag liggen. Het ingrijpen hield onder meer in dat schadelijke content werd verwijderd en dat alternatieven voor haatberichten gepromoot werden. Ook moest er beter samengewerkt worden met maatschappelijke organisaties.

haatzaaiende berichten

Snellere reactie en meer verwijderd

Inmiddels grijpt Facebook, indien nodig, in 58 procent van de gevallen binnen 24 uur in. Dat was in december nog 50 procent. Ook Twitter doet het beter. Het netwerk beoordeelt schadelijke content nu in 39 procent van de gevallen in een dag, wat in december nog 23,5 procent was. YouTube heeft het lastig; de videodienst van Google bekijkt slechts 42,6 procent van de meldingen binnen een etmaal, wat in december nog 60,8 procent was.

De bedrijven verwijderden veel meer content van de netwerken dan een halfjaar geleden. Toen resulteerde ruim 28 procent van de meldingen in verwijdering. Dat aantal is inmiddels gestegen naar bijna 60 procent.

Stappen in de goede richting

Eurocommissaris Vera Jourova van Justitie is tevreden. “IT-bedrijven hebben allemaal hun snelheid en reacties op meldingen verbeterd om haatzaaiende berichten tegen te gaan. Er zijn nog wel verschillen, maar we kunnen objectief gezien zeggen dat ze allemaal zijn verbeterd.”

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.