Google is nieuwe marktleider slimme speakers, Apple loopt ver achter
Lars Paymans

Er is een nieuwe marktleider als het op slimme speakers aankomt. Voor het eerst is Amazon van de troon gestoten door Google, maar waar is Apples HomePod?

Google Home marktleider van slimme speakers

Met de Echo-speakers mocht Amazon zich jarenlang de absolute leider van de slimme speakermarkt noemen, maar Googles investeringen in de Assistant en Home-speakers beginnen nu al zijn vruchten af te werpen. Uit een nieuw onderzoek van Canalys Survey blijkt dat Google in het eerste kwartaal van 2018 voor het eerst meer slimme speakers heeft verkocht dan ieder ander bedrijf. In totaal gingen er 3,2 miljoen Google Homes over de toonbank.

Google Home marktleider

36,2 Procent van alle slimme speakers in dat kwartaal zijn van Google, terwijl 27,7 procent uit de keuken van Amazon afkomstig is. Een enorm verschil met het eerste kwartaal van 2017, toen Google nog maar 19,3 procent van de markt in handen had en Amazon 79,6 procent op zijn naam had staan.

Dit heeft alles te maken met de manier waarop Google zijn Home-speakers steeds verder uitbreidt met nieuwe functies. De Google Assistant wordt steeds slimmer, en dat maakt de speakers met iedere nieuwe update weer wat praktischer. Een ander groot voordeel is dat Google goed samenwerkt met verkopers en andere merken, dezelfde merken die Amazon juist als grote concurrent zien.

Hoe gaat het met Apple?

Ondertussen is Apple nergens in het onderzoek van Canalys Survey te bekennen. De top vier wordt naast Google en Amazon gevuld door Alibaba en Xiaomi, en Apple valt met de HomePod voorlopig slechts in de ‘overige’ categorie met slimme speakers. Dat sluit aan bij een eerder gerucht dat Apple tot nu toe zo’n 600.000 HomePods verkocht heeft.

Daarmee lijkt Apple nog een lange weg te gaan te hebben om in de buurt te komen van Google en Amazon. Eén van de manieren waarop Apple dit zou willen doen is met het lanceren van een goedkopere, kleinere versie van de HomePod. Dit moet de speaker toegankelijker maken voor een groot publiek, terwijl de huidige HomePod zich vooral richt op het leveren van superieure geluidskwaliteit.

Lees ook: Opinie: In het jaar van de slimme speaker heeft Apple een lange weg te gaan

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.