Driekwart Nederlanders wil verbod op WhatsAppen en bellen op de fiets
Lars Paymans

Zeven op de tien Nederlanders wil een fiets telefoonverbod, zo blijkt uit een nieuw onderzoek. Zelfs handsfree bellen zou verboden moeten worden, zo vinden velen.

Fiets telefoonverbod gesteund door driekwart Nederlanders

Het nieuwe onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Hieruit blijkt dat het meerendeel van de ondervraagden telefoongebruik op de fiets omschrijft als ‘een urgent probleem’. Niet geheel onverwacht verschilt de mening van ouderen en jongeren behoorlijk. Zo zegt 90 procent van de 55-plussers voor een dergelijk telefoon fietsverbod te zijn, terwijl slechts de helft van de jongeren het hier mee eens is.

Fiets telefoonverbod

Het onderzoek kan een belangrijk middel zijn in het daadwerkelijk invoeren van een telefoonverbod op de fiets in Nederland. Minister Melanie Schultz van Haegen liet eind vorig jaar al weten aan een dergelijk verbod te werken. Ze kreeg al steun uit de Tweede Kamer en nu lijkt ook een meerderheid van de bevolking voor te zijn. Het volledige onderzoek is te lezen via de bronlink onderaan dit artikel.

Zo’n veertig procent van de ondervraagden pleit voor een totaalverbod op de fiets. Hierbij zou je dus zelfs niet handsfree mogen bellen terwijl je over straat rijdt. Een groter deel (60 procent) ziet liever een verbod op het vasthouden van een smartphone op de fiets. Hierbij maakt het niet uit of iemand de telefoon op dat moment actief gebruikt: het vasthouden alleen al zou verboden moeten zijn.

Verbod op de fiets, strenger in de auto

Het onderzoek laat zien dat de overheid druk bezig is om een dergelijk verbod vorm te geven. Naast een verbod op smartphones op de fiets, moet het telefoonverbod in de auto ook strenger nageleefd worden. Minister Schultz zou hiervoor in gesprek gaan met grote techbedrijven (waaronder Apple) over een ‘automodus’. Deze zou de functies van de telefoon beperken, waardoor automobilisten minder vaak afgeleid worden achter het stuur.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.