F.A.Q. Friday: Verzekeren
Redactie

In de rubriek F.A.Q. Friday bespreek ik wekelijks vragen die regelmatig aan mij gesteld worden. Deze week staat het onderwerp ‘verzekeren’ centraal. Veel mensen twijfelen tijdens de aanschaf van een iPhone of ze een verzekering zullen afsluiten. Als je in de winkel besluit om het niet te doen, dan kan je ook gelijk niet meer terug. Het is dus belangrijk dat je alle voor- en nadelen even goed tegen elkaar afweegt. 

Wat is een verzekering?

Ik zou hier zelf een antwoord kunnen geven, maar de belastingdienst heeft deze vraag ooit al eens heel compleet beantwoord:

 

Een verzekering is een overeenkomst tussen 2 partijen: een verzekeringnemer en een verzekeraar. De verzekeringnemer betaalt premie aan de verzekeraar. De verzekeraar is verplicht om als tegenprestatie in bepaalde situaties uitkeringen uit te betalen aan de verzekeringnemer. De verzekeraar en de verzekeringnemer leggen in hun overeenkomst vast welke situaties dat zijn.

Op het moment dat de verzekeraar en de verzekeringnemer de overeenkomst afsluiten, weten zij niet of de verzekeraar ooit een uitkering zal uitbetalen en hoe groot een eventuele uitkering zal zijn. 

 

Hoeveel kost de verzekering van een iPhone per maand?

De kosten kunnen variëren. De prijs is afhankelijk van vele factoren, zoals bijvoorbeeld je leeftijd. De gemiddelde kosten zullen ongeveer 6 tot 15 euro per maand zijn.

Welke schade dekt de verzekering?

Dat ligt helemaal aan het pakket dat je betaalt.  Een pakket van 10 euro per maand dekt meestal meer dan een pakket van 6 euro per maand. In de winkel kan je meer informatie opvragen over de dekking die de verschillende pakketen geven.

Jan, vertel eens wat over jouw verzekering.

Ik heb mijn verzekering bij ProAssist afgesloten bij de aanschaf van mijn iPhone 3G. Dit heb ik laten doen bij de belcompany. Ik had niet veel keuze bij het afsluiten van de verzekering, want toen was ik nog 17 jaar. De enige verzekering waar ik voor in aanmerking kwam, was het Onbezorgd Smart Pakket. Dit kost mij 10 euro per maand.

De verzekering is gelukkig wel erg uitgebreid voor dat geld. Bijna alles wat er met een iPhone kan gebeuren is gedekt, zoals bijvoorbeeld breuk- en water-schade. Als er iets aan de hand is met mijn iPhone kan ik gewoon het service-nummer bellen, en mijn problemen melden. Als de problemen zo ernstig zijn dat ik niet meer kan bellen met mijn telefoon, wordt mijn telefoon binnen 4 uur opgehaald, en wordt er meteen een leentoestel afgegeven met ongeveer de zelfde waarde en functies.

Ben je al eens in contact gekomen met je verzekeraar omdat er iets mis was?

Ja, deze week heb ik voor het eerst contact gezocht met de verzekeraar ProAssist. Mijn lock-knop en batterij waren al een tijdje gammel, maar hiervoor wilde ik de verzekering niet lastig vallen. Toen eergisteren mijn mute-knop ook nog eens het loodje legde, vond ik het tijd om eens de verzekering te bellen.

Ik had meteen besloten om niet te bellen, maar te e-mailen. Dit heb ik gedaan omdat ik een lang verhaal kwijt moest aan ze , over deze website. Het is natuurlijk lastig schrijven over een iPhone als je er zelf geen hebt. Ik vroeg aan ze of ze hier een oplossing voor hadden. Nadat ik het mailtje verstuurd had, kreeg ik een ontvangstbevestiging dat het mailtje binnen 2 weken beantwoord zou worden.

Gelukkig kreeg ik gisteren al een mailtje terug, met de vraag of ik mijn telefoonnummer wilde e-mailen. Binnen 30 seconden nadat ik het mailtje verstuurd had, ging mijn telefoon al. Ze hadden mij een iPhone 3G (16 Gb) te bieden als leentoestel, en dat vond ik natuurlijk goed.

Vandaag kwam iemand van ProAssist langs om mijn telefoon om te ruilen met het leentoestel, zodat mijn eigen iPhone gerepareerd of vervangen kan worden. Ik hoop dat ze het snel en goed afhandelen, zodat ik weer volop aankopen kan doen in de App Store, want ik ga op dit leentoestel geen dure applicaties aanschaffen.

Conclusie

Ik raad jullie aan om je iPhone te verzekeren. Natuurlijk is dit voor veel mensen enorm veel geld, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Als je je iPhone in het water laat vallen, valt dit natuurlijk niet onder je garantie. Op dat moment ben je ongeveer 700 euro kwijt omdat je je telefoon per ongeluk in het water hebt laten vallen. Opeens is 10 euro per maand dan niet veel geld meer, en ben je je verzekering erg dankbaar.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.

  • Gerard Alberta

    Het enige dat met je iphone kan gebeuren is dat hij uit je hand slipt en dat hij dus valt. Glas kapot = 90 euro incl verz kosten bij iphone-service.nl. Binnen een week had ik mijn iphone gerepareerd terug. Ik vind een aparte verzekering een beetje onzin.

  • Bijna absolute onzin om zo’n veel te dure verzekering voor je telefoon aan te schaffen aangezien de belangrijkste risico’s al verzekerd zijn op de inboedelverzekering. Zeker als je daar een buitenshuisdekking op hebt!

  • D22n

    Hoi, ik heb nog een vraag voor de volgende FAQ Friday.
    Hoe is het mogelijk om bij bepaalde programma’s de bewegingsmeter uit te schakelen?

  • Mij is het jammer genoeg niet gevraagd bij het afsluiten van m’n abbo bij t-mobile. Zelf heb ik er daardoor ook niet aan gedacht. Dikke spijt; want door een ‘supersoaker’ regenbui zijn mijn iPhone en ik doorweekt geraakt en dat zit niet in de standaard garantie. Wellicht dat de reisverzekering nog iets kan betekenen, maar ik vrees dat ik een groot gedeelte zelf kan ophoesten 🙁

  • toob

    Indd vette onzin zo’n veels te dure verzekering. Ik ben het eens met Gerard bij deze!

  • Dutchcore

    Wat is gedekt dan door je inboedelverzekering ?? Ook als ik hem laat vallen ofzo??

    Gtoetjndutchie

  • Rogier

    Toch denk ik dat een verzekering van een iphone zinvol is.
    Schade zoals het supersoaker ongelukje.. word wel verzekerd scheelt je toch weer 600 euro als het niet meer is voor een telefoon.

    Inbraak en verlies blijft een hekelpunt bij verzekeringsmaatschapijen. Maar als je zuinig bent op je iphone is alleen schade eigenlijk al voldoende..

    @lijn bij GSMVerzekeren.nl kun je je iphone nog verzekeren totdat hij ouder is dan een maand.

  • SWK

    Zou het lekker wel afsluiten,

    heb mijn iphone 3g twee weken geleden op gestuurd naar pro assist met een gebroken display, en afgebroken mute knop
    en heb gister een hele nieuwe iphone gekregen geen gebruikte dus, hij zat zelfs nog in het plastic seal

    en dat allemaal voor maar ongeveer 5€ per maand en mijn abonnement loopt ook nog eens af over 2/3 maanden dus neem ik weer 1

    gr s

  • SWK

    dus dan praat je over laten we zeggen 6 € x 22 Maanden = 132 € voor een nieuwe als een nieuw scherm 90€ kost dan ga ik liever voor een nieuwe voor 132€

  • Ed

    inboedelverzekering dekt je telefoon binnenhuis en met bepaalde voorwaarden. Reis verzekering zelfde verhaal op reis. Er blijft dan nog wel een gat over dat niet gedekt is (namelijk buiten je huis). Je moet beslissen of je dat wel of niet zelf wilt dragen. Kun je een nieuw scherm zelf betalen/wil je het risico lopen?

    Als je verzekert, doe het dan via http://www.iphone-verzekering.nl 🙂 @lijn dat kan namelijk tot een half jaar na aankoop datum als je de originele bon hebt (en je telefoon niet doorweekt is)