‘Apple maakte iOS 6 bewust onbruikbaar om FaceTime-kosten te drukken’
Lars Paymans

Apple is aangeklaagd, omdat het bedrijf FaceTime op iOS 6 doelbewust onbruikbaar zou hebben gemaakt. Hierdoor konden gebruikers niets anders dan updaten naar iOS 7. De FaceTime rechtszaak moet hier duidelijkheid in scheppen.

FaceTime rechtszaak aangespannen tegen Apple

Op deze manier een update afdwingen is verboden, dus is er een ‘class-action’ rechtszaak opgezet waarbij mensen zich kunnen aansluiten. Door het wijzigen van FaceTime met de komst van iOS 7, konden eigenaren van een iPhone 4 en iPhone 4S op iOS 6 de beldienst ineens niet meer gebruiken.

facetime rechtszaak

Dit komt omdat Apple aanvankelijk van twee verschillende systemen gebruik maakte toen FaceTime in 2010 gelanceerd werd. De eerste methode verbond twee iPhones met elkaar via een directe verbinding. De andere liep via de servers van Akamai, een derde partij die een hoge maandelijkse prijs vroeg voor het gebruik van deze servers.

Gedwongen updaten zorgt voor problemen

Apple wijzigde het systeem achter FaceTime omdat de kosten van de servers van Akamai te hoog zouden zijn. Toen Apple ten tijde van iOS 7 een alternatief had gevonden, verliep het oude certificaat voor deze prijzige verbindingen en stapte het bedrijf over naar een goedkoper alternatief. De aanklager stelt nu dat Apple dit certificaat bewust zou hebben laten verlopen. Dit gaf het bedrijf immers een mooie reden om een nieuw systeem te kiezen. iOS 6-gebruikers werden vervolgens aangespoord om over te stappen naar iOS 7.

In theorie geen probleem, omdat de iPhone 4 en iPhone 4S iOS 7 ondersteunen. Volgens de aanklagers maakte deze update de toestellen echter een stuk trager en zorgde de update voor bugs en vastlopers. Apple heeft nog niet gereageerd op de aanklacht, maar de aanklager hoopt op schadevergoeding.

Lees het laatste nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.