Facebook komt met Workplace Standard: gratis versie van Slack-rivaal
Rutger Otto

Facebooks Workplace heeft nu ook een gratis versie: Workplace Standard. De sociale netwerkdienst is gericht op bedrijven en hun werknemers.

Facebook Workplace Standard

Het lijkt erop dat Facebook de concurrentie beter wil aangaan met zakelijke chatdiensten als Slack en Microsofts Teams. Workplace Standard is de gratis versie van Workplace, een dienst van Facebook die werknemers met elkaar in contact brengt voor overleg en planning. De gratis variant wordt getest om het aantal gebruikers uit te breiden, zo legt Facebook uit aan CNBC. De betaalde versie van de dienst heet Workplace Premium.

Workplace lijkt op een normale versie van Facebook, maar dan voor werknemers. Het bedrijf ziet de dienst als een online kantoor, maar met bekende Facebook-functies. Zo is er een nieuwsoverzicht en zijn er groepen waarbinnen mensen berichten kunnen plaatsen. De dienst is volledig afgeschermd van je persoonlijke Facebook-account, zodat je werk en privé gescheiden houdt.

Facebook Workplace Standard

Geen extra opties

Uiteraard zijn er verschillen tussen de opties van beide versies van Workplace, waarbij Premium logischerwijs meer te bieden heeft. Gratis gebruikers missen de analytische en administratieve mogelijkheden die de betaalde versie wel heeft. Workplace Premium kost per maand drie dollar per gebruiker voor de eerste 1000 leden. Als het bedrijf groter wordt, gaan de kosten omlaag. Tot 10.000 gebruikers kost Workplace 2 dollar per gebruiker per maand en daarna kosten extra gebruikers 1 dollar per maand.

Meer gebruikers

Door ook een gratis versie van Workplace aan te bieden, hoopt Facebook vooral kleinere bedrijven aan te sporen om het te proberen. “Ze kunnen het gebruiken per team, per afdeling of met het hele bedrijf”, zegt Facebooks productmanager Simon Cross. “Uiteindelijk kiezen ze misschien voor Premium, maar met Standaard kunnen ze in elk geval gratis beginnen.”

Facebook Workplace is sinds vorig jaar oktober beschikbaar, ook in Nederland. Volgens Facebook zijn er inmiddels ‘duizenden’ betalende abonnees.

Lees het laatste nieuws over Facebook

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.