Facebook gaat Snapchat al achterna met Instagram Stories, nu bekijkt het bedrijf ook de mogelijkheid om maskers naar de camera van de reguliere Facebook-app te brengen.
Lees verder na de advertentie.
Facebook camera prominenter in beeld
In BraziliĂ« en Canada is Facebook begonnen met het testen van nieuwe camerafuncties. Naast de balk om een statusupdate in te voeren, zien gebruikers ook een (uitgesneden) preview van wat de camera registreert. Door de camera zo prominent in beeld te zetten, wil Facebook (bewegend) beeld nog belangrijker maken voor gebruikers. Een paar weken geleden beloofde ceo Mark Zuckerberg nog dat ‘video het hart van Facebook-apps’ zou worden.
De camera biedt verschillende nieuwe functies in de test. Daarvoor maakt Facebook gebruik van de filters van MSQRD, het bedrijf dat Facebook in maart van dit jaar overnam. Deze werken hetzelfde als Snapchat filters: de camera herkent gezichten en projecteert daar met augmented reality een masker op.
Snapchat-achtige filters
Gebruikers kunnen zelf kiezen welke maskers ze gebruiken door naar links of rechts te swipen. In de test zijn onder meer maskers te vinden met een Braziliaanse vlag of met de tekst ‘Go Canada!’. Ook kunnen gebruikers statische filters over hun foto’s leggen, zoals ‘Team Canada’ om de Olympische spelers te supporten. Afhankelijk van waar je bent, krijg je andere filters te zien. Net als op Snapchat.
In onderstaande video kun je alvast bekijken hoe die nieuwe functies van de Facebook-camera eruit zien:
Meer delen
Onduidelijk is wanneer en of deze functie naar meer landen wordt uitgerold. Ook zal niet iedereen erop zitten te wachten dat de camera direct in beeld komt, na het openen van de Facebook-app. Of die mogelijkheid is uit te schakelen in de instellingen van de app, is eveneens onbekend. Overigens verdwijnt de camera wel uit beeld als je naar boven swipet om door het nieuwsoverzicht te scrollen.
Dit is voor Facebook weer een manier om te zorgen dat gebruikers meer met elkaar gaan delen op het platform. Volgens The Information wordt er steeds minder gedeeld via de dienst. In februari was een daling van 15 procent te zien in vergelijking met een jaar eerder. Dat komt mogelijk omdat het nieuwsoverzicht van Facebook steeds meer nieuws en links bevat, en daardoor steeds minder persoonlijk aanvoelt.