Facebook test reclames middenin video’s
Erwin Vogelaar

Facebook test een nieuwe manier om geld te verdienen: een Facebook reclame halverwege de video die je aan het kijken bent.

Facebook reclame

Als je een online een video start, kun je meestal een reclame verwachten voordat je kunt beginnen. Is de video eenmaal bezig, dan ben je vaak veilig. Dit gaat niet lang meer duren, want Facebook test reclames die middenin een video afspelen. Hoewel dit storend kan zijn, is het minder erg dan het klinkt.

Facebook reclame

Allereerst is een reclame middenin de video het alternatief voor een een reclame bij de start van een video. Dit betekent voor jou dat je alleen de reclame hoeft te kijken als de video je bevalt en je zeker weet dat je door wil kijken. Bij reclame’s vooraf weet je nog niet eens zeker of je de video na enkele seconden weer uit zet.

Daarnaast is dit goed nieuws voor videomakers, want zij krijgen 55 procent van de opbrengsten die de reclames opleveren. Tot nu toe was er voor makers nauwelijks een manier om geld te verdienen, waardoor menig uitgever er voor koos om kostbare content niet op het sociale netwerk te publiceren. Het is voor uitgevers al wel mogelijk om video’s te maken die zijn gesponsord door adverteerders.

Facebook stelde begin 2016 dat Facebook-gebruikers gemiddeld zo’n honderd miljoen uur per dag video’s kijken op het sociale netwerk. Dat getal zal nu bijna een jaar later ongetwijfeld verder gegroeid zijn.

De reclames zullen alleen in video’s verschijnen die langer dan negentig seconden duren. Tevens moet de kijker minimaal twintig seconden van de video gezien hebben voordat de reclame start. Dit zorgt er tevens voor dat videomakers interessantere video’s moeten maken om de aandacht van de kijker voor minimaal twintig seconden vast te kunnen houden. Dus hopelijk heeft het ook een positief effect op de kwaliteit van de video’s.

Lees het laatste nieuws over Facebook

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.