Facebook weegt hartjes onder posts zwaarder mee dan duimpjes
Rutger Otto

Een post op Facebook markeren met een hartje of verdrietig gezichtje weegt voor het sociale netwerk zwaarder dan een simpel duimpje.

Facebook reacties

Het is ruim een jaar geleden dat Facebook zijn bekende ‘vind ik leuk’ uitbreidde met andere reacties. Naast het duimpje omhoog kwam er een hartje bij en meerdere gezichtjes waarmee je lachen, verbazing, verdriet of boosheid kon uitdrukken met één druk op de knop. Als je zulke reacties boven een duimpje verkiest, dan heeft dat impact op je nieuwsoverzicht, zo blijkt.

Facebook heeft bekendgemaakt hoe het netwerk deze reacties gebruikt om het nieuwsoverzicht te vormen. “Het afgelopen jaar merkten we dat het achterlaten van reacties een sterker signaal is om zo’n post vaker te willen zien dan als alleen een duimpje wordt gegeven”, schrijft het bedrijf in een statement. “Daarom updaten we het nieuwsoverzicht en laten we de reacties iets zwaarder meewegen dan een like.” Op die manier weegt Facebook af met welke posts en artikelen gebruikers de meeste affiniteit hebben, zulke berichten komen vervolgens vaker in beeld.

facebook

Extra handeling

Onder de reacties maakt Facebook geen onderscheid, die tellen allemaal even zwaar mee. Een boos gezichtje dus even goed als een hartje. Het is wel logisch dat Facebook dit doet, omdat zo’n reactie een handeling meer vereist dan alleen een duimpje aantikken. Om zo’n reactie te gebruiken, houdt de gebruiker zijn vinger op het duimpje tot de rest van de emoji verschijnen. Vervolgens kiest degene de emotie die het meest bij de post past.

Hartjes het meest gebruikt

Inmiddels zouden er sinds de uitrol begin vorig jaar al 300 miljard emoji-reacties op berichten zijn achtergelaten door alles Facebookgebruikers. Daarvan is volgens het sociale netwerk het hartje het meest populair. Ruim de helft van de reacties is zo’n hartje.

Lees het laatste nieuws over Facebook

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.