Zo gaat je Facebook-nieuwsoverzicht veranderen
Erwin Vogelaar

Facebook heeft veranderingen voor je Facebook-nieuwsoverzicht aangekondigd. Goed nieuws: je vrienden en familie krijgen voorgang op bedrijven.

Facebook nieuwsoverzicht update

Facebook gaat het nieuwsoverzicht van Facebook de komende weken weer flink aanpassen. Hoewel het eerder meer aandacht gaf aan bedrijven in tegenstelling tot je vrienden en familie, gaat de verandering dat weer terugdraaien. Het vernieuwde algoritme zorgt er namelijk juist voor dat berichten van je vrienden en familie hoger staan dan dat van bedrijven.

facebook nieuwsoverzicht update

“We hebben van onze community begrepen dat mensen zich nog steeds zorgen maken dat ze belangrijke updates van de vrienden om wie ze geven missen”, stelt Facebook. “Voor mensen met veel connecties is dit belangrijk, omdat er dagelijks een hoop verhalen te zien zijn. Daarom updaten we de komende weken het nieuwsoverzicht, zodat de dingen die door de vrienden om wie je geeft geplaatst worden hoger in je nieuwsoverzicht staan.” In de praktijk komt het er op neer dat als je bijvoorbeeld vaak foto’s van je zus liket, dat nieuwe foto’s van je zus vaker bovenin je nieuwsoverzicht zullen staan. Je liket dus zelf je nieuwsoverzicht bij elkaar, door op die manier aan te geven wat jij belangrijk vindt.

Voor bedrijven die vaak berichten plaatsen op Facebook om bezoekers te trekken, is de verandering uiteraard een teleurstelling. Zeker toen de berichten van bedrijven meer prioriteit kregen in de nieuwsoverzichten van Facebook-gebruikers, werd Facebook een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering. Nu dat weer teruggedraaid wordt, brengt al het geld en tijd dat in Facebook wordt gestopt minder kliks op.

Zeker toen Facebook aankondigde dat video’s belangrijker werden voor de toekomst van het sociale netwerk, heeft menig bedrijf mensen in dienst genomen voor het maken van content speciaal voor Facebook. Voor het sociale netwerk is het echter belangrijker dat de gebruikersbasis op Facebook blijft en regelmatig het nieuwsoverzicht bekijkt voor updates. Gebruikers zien daar logischerwijs liever hun vrienden en familie dan berichten van bedrijven.

Lees het laatste nieuws over Facebook

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.