Facebook test advertenties in Messenger-app
Rutger Otto

Facebook is in Australië en Thailand begonnen met een ‘heel kleinschalige test’, waarmee het gesponsorde berichten toont in de chat-app Messenger.

Facebook Messenger reclame

Op dit moment krijgen alleen mensen in Australië en Thailand de advertenties te zien in Messenger. Facebook laat bedrijven reclame maken op het startscherm van de chat-app, waar je moet zijn voor het overzicht van de berichten en je contacten. Op screenshots van Facebook zelf is te zien dat het gaat om behoorlijk forse reclames in beeld, die onder de titel ‘Sponsored’ worden getoond. Door naar links en rechts te vegen, kunnen gebruikers er doorheen bladeren. De reclames komen onder de meest recente conversaties te staan, schrijft Facebook.


Bedrijven kunnen zich met deze functie meer in de kijker spelen bij Messenger-gebruikers. Zo’n link leidt bijvoorbeeld naar een informatiepagina over het bedrijf of naar een inschrijvingspagina voor een dienst. Er zijn dus specifieke acties te koppelen die voor bedrijven heel fijn zijn, maar iets minder voor gebruikers. Deze grote plaatjes komen de interface niet ten goede.

Maar Facebook belooft wel dat de advertenties niet in chats zelf verschijnen. Wel is het mogelijk om met een bedrijf te chatten. “Bedrijven zijn enthousiast over het Messenger-platform om klanten te bereiken”, schrijft Facebooks productmanager Eddie Zhang. “Hiermee kunnen ze hun merk beter in de markt zetten en tevredenheid van klanten verbeteren.”

Facebook Messenger camera

Groot bereik

Bedrijven kunnen via Messenger veel mensen bereiken. Maandelijks heeft de chat-app ruim een miljard gebruikers. Volgens Facebook sturen mensen meer dan 1 miljard berichten naar merken per maand. Het gaat dan waarschijnlijk meer over vragen en hulp dan dat ze geïnteresseerd zijn in nieuwe producten of diensten.

Vooralsnog is het onduidelijk of Facebook deze advertenties wereldwijd uitrolt en zo ja, of het in deze vorm gebeurt. Dat Facebook meer geld wil verdienen met de populaire chat-app, dat weten we al jaren. We wachten af welke vorm het bedrijf er uiteindelijk voor vindt.

Lees het laatste nieuws over Facebook

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.