We zijn het inmiddels gewend dat diensten onze gezichten herkennen, maar Facebook experimenteert nu met een algoritme dat mensen zelfs herkent als hun gezicht niet op beeld staat.
Lees verder na de advertentie.
Facebook gezichtsherkenning
Een algoritme van Facebook krijgt het voor elkaar door naar andere unieke karakteristieken van jou te bekijken, zoals haar, kleding, lichaam en houding. Wil je momenteel iemand taggen op Facebook, dan geeft de dienst al suggesties van wie er op de foto te zien is. Nu hoopt de dienst hetzelfde te gaan doen als er geen gezicht van diegene in beeld is.
“Er zijn veel aanwijzingen op foto’s waarmee we kunnen werken”, zegt Yann LeCun van de kunstmatige intelligentie-afdeling binnen Facebook. “Mensen hebben heel karakteristieke aspecten, zelfs als je ze van de achterkant ziet. Zo kun je Mark Zuckerberg gemakkelijk herkennen omdat hij altijd een grijs shirt draagt.”
Het algoritme dat Facebook momenteel heeft ontwikkeld is voor 83 procent trefzeker. Uiteindelijk kan de software bijvoorbeeld worden ingezet voor Facebook Moments, de foto-app van Facebook die gezichten herkent en die plaatjes voor je sorteert. Moments staat sinds kort in de App Store van iOS.
Diensten weten wie je bent
Overigens zijn meer bedrijven bezig om algoritmes in te zetten voor foto-herkenning. Google imponeerde vorige maand bijvoorbeeld met zijn Google Foto’s-app, die niet alleen gezichten herkent, maar bijvoorbeeld ook producten en landschappen op basis van vastgelegde karakteristieken.
Aan de andere kant is het een beetje eng dat programma’s je kunnen identificeren al sta je niet volledig ‘herkenbaar’ op foto’s. Zeker op het gebied van privacy is het de vraag hoever je hiermee kunt gaan, want zelfs als je je gezicht verbergt weten mensen (of computers) straks wie je bent.
Of en wanneer we iets van Facebook’s algoritme in iOS-apps of op de website gaan terugzien is nog onbekend.