‘Facebook wil nieuwspartners een betere plek op de tijdlijn geven’
Rutger Otto

Berichten van bepaalde mediabedrijven zouden prominenter in het nieuwsoverzicht van Facebookgebruikers komen. Facebook treedt daarmee in de voetsporen van Twitter en Snapchat.

Facebook Collecties

Facebook werkt aan een nieuwe functie waarmee een aantal mediabedrijven hun berichten direct in het nieuwsoverzicht van bepaalde gebruikers kunnen plaatsen. Dat schrijft Business Insider op basis van twee anonieme bronnen. De optie gaat ‘Collecties’ heten en lijkt op functies van Snapchat (Discover) en Twitter (Moments). Die bedrijven tonen nieuwsberichten, lijstjes, video’s en andere berichten die mediapartners hebben uitgelicht.

De afgelopen weken heeft het sociale netwerk van Mark Zuckerberg media en entertainmentbedrijven benaderd om content door de Collecties te maken. Dat kunnen bijvoorbeeld video’s of nieuwsberichten zijn. Het is onduidelijk om welke bedrijven het gaat en wanneer de functie moet worden uitgerold voor alle gebruikers. Een woordvoerder van Facebook wilde niet reageren.

facebook

Grote media

De komst van Collecties zou interessant zijn, want Facebook kwam de laatste tijd in het nieuws omdat er veel nepnieuws op het netwerk te vinden was. Er was zelfs kritiek dat Facebook door het verspreiden van deze artikelen de Amerikaanse presidentsverkiezingen zou hebben beïnvloed. Met Collecties weten gebruikers in elk geval zeker dat het om echt nieuws van gevestigde media gaat.

Natuurlijk denkt Facebook ook aan de concurrentie. De ‘Discover‘-sectie op Snapchat, die nieuws met grote plaatjes en video’s brengt, zou dagelijks door meer dan 150 miljoen mensen bekeken worden. Snapchat heeft op deze pagina alleen maar verhalen staan die afkomstig zijn van media, zoals Vice, Daily Mail en BuzzFeed.

Onduidelijkheid

Over de Collecties van Facebook is nog veel onbekend. Bijvoorbeeld hoe het verspreiden van dit nieuws precies gaat werken en hoe Facebook eraan verdient. Op dit moment kunnen uitgevers Facebook betalen om het bereik van berichten te vergroten. Mogelijk moeten bedrijven straks betalen om in Collecties opgenomen te worden. Ook onduidelijk is of de verhalen advertenties krijgen, zoals al gebeurt met de Instant Articles, waarmee je verhalen van media sneller kunt laden binnen de Facebook-app.

Lees het laatste nieuws over Facebook

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.